Toucheng - Siji

2 augustus 2013

Toucheng – Siji                                                                                                                                              66.75                                                                                                                                                                                 5.13.51

Ik wilde niet dezelfde fout maken als dat ik gisteren had gedaan. Ik was daarom om 6 uur opgestaan om zo voor de hitte al wat kilometers te hebben gereden. Dat lukte ook want ik had voor de grote stop +- 35km gereden. Het eerste gedeelte was vlak en rustig. Ik moest door Yilán heen naar weg 7. Het weer was ’s ochtends om half 9 al behoorlijk warm. Er was geen wolkje aan de hemel. Onderweg krijg ik al meer aandacht in positieve zin dan op de gehele eerste dag. Mensen die je aankijken, honden die langs de kant lopen, er kwam zelfs een man op een van de vele scooters even naast me rijden. Hij zei wat in het Chinees, lachte en reed weer door. Onderweg heel veel vlinders gezien en soms bijna overheen gereden. Wat heel erg opvallend is, is dat het eiland zo ontzettend groen is. Overal staan bomen, zelfs op bergen van dikke 2000 meter hoor. Ondanks dat het droogseizoen ten einde komt. Gelukkig heb ik tegen de hitte al voor de stop meer cooling down gehad dan op de gehele dag gisteren. Ondanks de cooling down momenten werd het om half 10 al te warm voor mij om verder te rijden. Het is me uiteindelijk gelukt om bij een riviertje te liggen. De weg liep er al sinds Yilán langs maar stoppen en erin springen kon niet vanwege een steile wang. Toch heb ik een opening gevonden en ben ik aangemeerd bij het riviertje. Bij het riviertje (wat normaal een redelijk rivier hoort te zijn) heb ik eerst even in het water gelegen en daarna in de schaduw van de brug ben ik in slaap gevallen.

Na de rustpauze ben ik weer aan gaan rijden maar een kilometer later bleek het nog echt te warm te zijn (15.30 ongeveer). Dus heb ik weer gezeten. Daarna ben ik weer verder gaan rijden en de weg werd steeds moeilijker berg op. Ik kreeg krampen in de liezen en kuiten. Omdat mijn benen het niet meer deden bergop en vlak, ben ik gaan lopen. Zodra het omlaag ging sprong ik even op de fiets totdat het weer omhoog ging. Ik hoopte vandaag in Nanshan te slapen maar dat was te ver, zo’n 20km verder. Ik moest stoppe in Siji. Op de weg daar naar toe , een paar km ervoor werd ik gepasseerd door een groep fietsers. Een man kwam naast mij lopen en we spraken wat met elkaar. Hij vroeg waar ik zou slapen en ik antwoordde: Ik weet het niet, maar ergens in Siji. Hij vertelde mij dat zij ook verbleven in Siji in een Elementary School en hij nodigde mij uit om bij hen te gaan slapen. Dus mijn slaapprobleem was opgelost. Onderweg een leuk gesprekje dus gehad en daarna is hij weer doorgereden.

Op de plek van bestemming zaten een paar mensen van de groep op mij te wachten bovenaan het heuveltje, zij hielpen mij ook het laatste steile stukje omhoog. Na even settelen en rusten stond er een busje met broodjes die je kan kopen, en met het oog op de typhoon die verwacht wordt, toch wat extra broodjes ingeslagen. Iedereen in het zaaltje zette zijn of haar tentje op en ik mijn matje. Tijdens de avonduren heb ik leuke gesprekken gehad met een paar mensen van de groep. Het is een groep 1e jaars studenten aan de universiteit van Taoyuan met 3 leraren als begeleiders. Ik had samen met anderen gekeken hoe ik wil rijden en hoe zij gaan rijden. Ik had een behoorlijke klik met de leraar, een meisje en een jongen. In het gesprek met het meisje zei ze dat de leraren het leuk vonden en ook wijs om mij met hen te laten samenvoegen. Ik had toegestemd want zij komen op dezelfde plaatsen als waar ik wil komen en ook nog eens binnen de tijd. Ik voelde me ook best wel verbonden al met de groep ondanks dat je elkaar pas 1 avond hebt gezien en gesproken. Al met al heb ik dus een behoorlijk leuke avond gehad, nieuwe mensen ontmoet en zin in de dag van morgen!