Siji - Yilan

4 augustus 2013 - Yílán, Taiwan

Siji - Yilán                                                                                                     14.92 in 1.05.09

Vanochtend zijn we om 6 uur opgestaan en om half 7 aangereden ongeveer. Ik had natuurlijk het minste inpakwerk omdat ik geen tentje had. Die tijd had ik genomen voor een warming up. Het was me al verteld dat het een zware rit zou worden. Door even te rennen en rekken/strekken hoopte ik dat ik zo mijn stijve benen wat losser zou krijgen. Eerst kreeg de groep wat uitleg over de rit van vandaag en er werden foto’s gemaakt met mij erbij. Eerst was er een km omlaag maar nadat we een bruggetje over waren (waar de leraar met een camera van beneden naar boven gericht ons filmde terwijl wij voorbij reden), ging het meteen behoorlijk steil omhoog. Ik denk dat het een stukje van 10% of meer was. Al het opwarmen was ijdele hoop want al in het begin moest ik al terug schakelen naar het binnenblad. Het tempo was traag maar dat was nodig om het vol te houden. Mijn ketting schoot eraf dus al mijn bagage moest eraf en toen kon de ketting er weer opgelegd worden. Ik had hierdoor al meteen een behoorlijke achterstand opgelopen maar de groep was even gestopt voor me. Toen we weer verder gingen schoot mijn ketting er weer af! Een luide kreet van frustratie schalmde even door de bergen. Een leraar hier mij weer om de ketting erop te leggen, de groep was inmiddels verder gereden. De warmte kwam al behoorlijk hard erin hakken en na 5km ging ik erbij zitten. Ik heb me fiets op de grond gelegd en ben er naast gaan zitten. Het was te zwaar voor me. Ik was mentaal en fysiek gebroken. Ik kon alleen maar zitten en wat tranen die uit mijn ogen ontsnapte, wetende dat ik zo niet Taiwan kan rondreizen. Via de walki-talki had ik overlegd met de andere leraar (die Engels sprak) en hij stelde voor om terug te gaan naar Yilán, daar te herstellen en de orkaan die eraan zit te komen, om die af te wachten.

Ik ben toen ik enigszins weer op kon staan terug naar beneden gereden en elk hobbeltje dat omhoog ging moest ik gaan lopen. Tijdens die stukjes lopen heb ik mijn duim opgestoken bij voorbijgaande auto’s. Om zo een lift te pakken naar Yilán en daar snel weer terug te zijn. De eerste 3 auto’s reden door maar de 4e stopte! Ik kon mijn bagage en fiets achter in de truck leggen en hij heeft mij een heel stuk verder gebracht. Deze man sprak niet tot bijna geen Engels maar hij kon duidelijk maken dat hij niet naar Yilán ging maar er eerder af moest. Toen hij er af zou moeten is hij gestopt, ik weet ook niet hoe hij het gedaan had maar achter ons stond al een volgende truck klaar die wel naar Yilán ging en waar ik mee mocht rijden. Ik kon dus gelijk overstappen en naar het centrum van Yilán rijden. Eenmaal daar aangekomen moest ik eerst een slaapplaats zoeken om af te zijn van mijn bagage. Ik liep richting het station want ik weet uit ervaring dat bij stations meestal wel hotels te vinden zijn.

Vlak voor het station liep ik pardoes langs een klein hotelletje waar geen grote uithangborden hingen maar ik had iets gevonden. De kamer zelf was $800 per nacht, de mevrouw van de balie sprak geen Engels maar ze kon mij begrijpen en dingen zelf duidelijk maken met handgebaren. Nadat ik mijn bagage had gedumpt in de hotelkamer ging ik opzoek naar een massageplaats om zo mijn stijve spieren wat te ontspannen. De jongedame bij een reisorganisatie had wat dingen uitgezocht en kwam bij een heel groot resort uit in Yilán. Het was ook niet moeilijk te vinden maar de man in het hotel zei dat er een andere plek was voor massages. Hij had de naam opgeschreven maar na een uurtje rond dwalen en veel vragen aan mensen, besloot ik terug te gaan naar het resort. Ditmaal wisten ze wel wat ik bedoelde (hoewel ze toch goed Engels spraken, ook bij de eerste keer), ik kon doorlopen naar de spa. Bij de spa aangekomen had ik voor ’s middags 3 uur een afspraak gemaakt. In de tussentijd ben ik weer naar me kamer gelopen en heb even geslapen.

Om 3 uur heb ik een massage gekregen met een bubbelbad, klein saunaatje en een douche. 2 uur lang heb ik heerlijk kunnen ontspannen. Na de massage en sauna ben ik wa gaan eten. De regen begon al wat te komen en het begon lichtjes te waaien maar ik vond het nog niet zo spectaculair. In Nederland hebben we dit bij elke dag, alleen dan niet met een temperatuur van een dikke 30 graden. Ik heb mijn ogen laten bewonderen in een tempel midden in de stad. Ja, tempels zijn erg indrukwekkend. Na het bezoekje aan de tempel begon het steeds harder te regenen en te waaien. Ik ben terug gegaan naar mijn hotelletje en ik ben toen vroeg in slaap gevallen.