reisverslag Zweden

7 juli 2015

Eindhoven – Vålarö

Vaak loopt de eerste dag niet zoals gepland. Papieren kwijt, ziekenhuis en ga zo maar door. Ik leek alles goed voorbereid te hebben tot het punt van het inchecken op het vliegveld. De folie die ik om de fiets heen had gewikkeld, was niet goed. Uiteindelijk daar een tas gekocht waar de fiets in moest, maar wat bleek….Mijn fiets was te groot of de tas was te klein. Een aantal onderdelen die er normaal gesproken niet af hoeven, hebben we eraf gehaald. Het bleek niet genoeg want de fiets paste er gewoon niet in. Uiteindelijk mocht de fiets toch mee ondanks dat het niet aan de officiële regels voldeed. De vliegreis zelf was rustig en relax. Ik had verwacht om 40km boven Stockholm aan te komen…maarja…Ik kwam 80 tot 100km ten zuiden van Stockholm aan bij het plaatsje Nyköping. Toch ben ik begin van de avond maar op de fiets gestapt en richting Stockholm gereden. Onderweg ben ik een camping tegen gekomen. Ondanks dat ik nog geen geld had (de bank werkte niet bij een MasterCard) mag ik toch hier op de camping blijven. Nou hoop ik dat morgen een betere dag wordt want dan kom ik echt aan in Stockholm.

Vålarö – Stockholm

Zoals het gisteren tegen zat, zo zat het vandaag grotendeels mee. ’s Ochtends kwamen mijn overburen een praatje maken en zij nodigden mij uit in Hompetorp te komen eten en mijn tent op te zetten in hun tuin. In het dorpje Trosa kon ik ook eindelijk geld halen en echt eten. Tijdens het bestuderen van de kaart, waren er weer verschillende mensen die een praatje kwamen maken. Ik heb met veel pijn en moeite Stockholm gehaald. Geen enkele meter was vlak, dus al heel snel zaten de benen tegen de kramp aan. Dat is ook een teken van wat ik al dacht ‘ik ben gewoon niet in topconditie’. Wonder boven wonder dus toch in de stad aangekomen. Ik had onderweg ook gelukkig extra lucht in mijn banden kunnen pompen. En nu op de camping deel ik het laatste caravanplekje met een vrouwelijke fietser uit Duitsland. Erg gezellig en praktisch dus. Ik ben toch wel heel benieuwd wat Stockholm te bieden heeft morgen.

Stockholm

Ik heb vannacht eindelijk weer eens goed geslapen. Ik had bedacht dat bij het boeken van de camping, ik maar 1 dag in de stad kan zijn. Jammer, maar aan de andere kant is het ook niet erg, ik kom namelijk nog terug. Ik ben met de metro naar het centrum gegaan, een retourkaartje kost ongeveer €10,-. Eenmaal in het centraal station was het een groot doolhof. Vanaf de 3e verdieping begon de metro, vanaf de 2e verdieping en de begane grond waren de treinen. En zoveel winkels in het centrum. Ook heb ik maar direct mijn souvenir gekocht in omgeving van het station. Stockhlm is zo groot dat ik niet waar te beginnen. Je hebt daar heel veel water en dus kan je naar de overkant kijken waar ook weer bijzondere gebouwen staan. Dus gaandeweg kwam ik op gang en begon ik de stad ook te snappen. Waar ik ook heel snel achterkwam, is dat Zweedse mensen ook behoorlijke luxe paardjes zijn. De stad is zo goed onderhouden dat je er niet vanaf ziet hoe oud de stad daadwerkelijk is. Maar ook schromen merken als; Rolex, Ralph Lauren e.d. een plek te bemachtigen in het centurm. Een mooie dag en hopelijk ook goed genoeg hersteld voor de komende dag.

Stockholm – Skokloster

Toen ik wakker werd, had ik wat zorgen want de pijn achter de knieën is nog altijd niet weg. Als het dus hetzelfde landschap is, dan had ik waarschijnlijk een probleem. Maar de zorgen waren al deels weg omdat mijn buren mij uitnodigde om met hen te ontbijten. Gebakken ei zo op de vroege ochtend helpt! Al snel was ik vertrokken maar Stockholm en omstreken  is alleen voor gevorderden. Soms staat er een bordje met een plaats aangegeven en dan weer een hele tijd niet. Maar het is uiteindelijk gelukt! Gedurende de dag begon de zon ook steeds meer te schijnen en het landschap was een stuk aangenamer dan eergisteren. Deze heuveltjes waren een stuk minder steil en dus ook goed te doen. Zelfs met overbelaste spieren. De kilometers gingen ook een stuk makkelijker weg, daardor had ik ook mijn afslag naar Uppsala gemist. Omdat ik toch naar Enköping wilde, besloot ik om de weg te vervolgen naar het stadje. En zo zit ik dus ook weer op een camping. Waar ik ook kom met de campings, ik kom overal Nederlanders tegen. Ik hoop dat de benen morgen wel weer wat beter zijn dan vandaag.

Skokloster – Västerås

Met een nieuwe teller (de oude werkte sinds het vliegtuig niet meer) was ik eigenlijk behoorlijk laat weg. Ca. 10.30 uur reed ik aan, op weg naar een onbekende bestemming. Västerås was het uiteindelijk geworden na een mooie dag. De zon scheen volop met wat wolkenvelden tussendoor. De temperatuur was aangenaam en er stond weinig wind. De wind die er stond, was dan wel weer tegen. Enköping  was het eerste grote doel omdat het halverwege de route lag, ook omdat ik weer geld nodig had. En alles was gelukt! Na de stad stonden 2 wielrenners met pech, ik kon ze alleen maar mijn pompje uitlenen maar tevergeefs. Ondertussen wel weer een praatje gemaakt met hen en weer verder gegaan naar Västerås. Op de camping stonden weer Nederlanders. Na ’s middags koffie te hebben gedronken, kwam ik erachter dat ik bijna verbrand was vandaag. Nog een paar dagen in Zweden dus de planning is toch wel om rustig aan te doen en goed te herstellen.

Västerås – Glanshammer

Vandaag bleek in alle opzichten een test te zijn. Ik reed aan en voor het eerst sinds vrijdag was ik pijnvrij. Ik was lichtelijk verbrand gisteren en ook vandaag was het geen goede dag om daarvan te herstellen of te beperken. Al snel brak de zon door en na zo’25km kwamen er 2 hele donkere wolken mij tegemoet. Het kon ook niet anders dan dat ik weer de wind tegen had. In Köping had ik alles regenklaar gemaakt. Plastic tassen om de tent en matje gedaan, regenkleding aangedaan en klaargelegd om het snel aan te kunnen trekken. Alleen de regen kwam niet. In eerste instantie wilde ik proberen te overnachten in Slyte, alleen daar bleek geen supermarkt te zijn om eten te kopen. Dus was ik doorgereden naar Glanshamer. En jawel….het begon toch te regenen en geen zuchtje wind. Ik ben via de kerk tot een plekje gekomen in een stuk bos achter de kerk. Ik denk dat ik later deze reis wat brutaler moet gaan zijn. Koken heb ik gedaan onder een afdak van een school. Al met al ben ik weer ervaring rijker! En morgen? Een korte dag naar het dorpje Hampetorp.

Glanshammer - Hampetorp

Ik wist dat ik een korte rit op het programma had staan. Ik heb daar gebruik van gemaakt om lekker uit te slapen. Om 10.15 uur stond ik op en onderweg had ik weer zoals altijd naar Örebrö wind tegen. Met de wetenschap dat Örebrö mijn keerpunt ging zijn, kwam de wind voor het eerst uit mijn rug. Van Ekeby Almsby naar Rasta (weg 207) was werkelijk een prachtige weg. Echt genieten voor een fietser als ik. Alleen maar door de bossen en licht glooiend over een gladde weg. Ik had het adres doorgekregen van de familie en ik arriveerde dus ook veel te vroeg. Lange tijd heb ik liggen rusten in de zon en opgegeven moment kwamen de ouders aan van het stel die ik had ontmoet op de eerste dag. Ze waren direct heel erg enthousiast en zeiden de hele tijd ‘welcome welcome’. Even later kwam ook het stel aan. ’s Avonds hebben we zalm gegeten en voor het eerst wijn gedronken. Even later nog een biertje gedronken met Ulft (de man) en heel veel onderwerpen met hen besproken. Ook natuurlijk genoten van het kind wat zij hebben. Ik heb echt een super avond gehad! Maar toch moet ik morgen weer verder.

Hampetorp - Sundbyholms

Ik kwam er gisteravond achter dat mijn naafdynamo-oplader geen energie meer opnam. Ee elektronisch probleem dus en mijn licht deed het ook niet meer. Ik mocht vandaag ook ontbijten met de familie en pas om 11.30 uur heb ik daar afscheid genomen.  Maar ik bleek te lang hebben gewacht met het ontbijt en fietsen. Ik voelde mijn energie al snel verdwijnen uit de benen. Gelukkig kwam de lunch op tijd voor wat extra energie. Het was ook voelbaar dat het vandaag minder warm was dan afgelopen dagen. De wind was schuin uit de rug aleen ging ik naar het noorden. En dus kwam de wind vol van de zijkant. Dat bleek wel slopend te zijn want ik kwam steeds moeilijker de heuveltjes op. Toch heb ik een hoog gemiddelde gereden van ruim 20.5km p/u. Ik kon opgegeven moment niet meer de heuvels op in zijn 8. (8e versnelling). Op het laatste stuk ging dat gelukkig weer wel. Het tempo was dus zo hoog dat ik al heel snel in Eskilstuna was en dus ook dicht bij mijn eindbestemming. Bij het opzetten van mijn tent op de camping brak er een tentstok. Maar ik heb vandaag laten zien dat ook mijn technische vaardigheden zijn gegroeid! Over uiterlijk 2 dagen ben ik terug in de grote stad en zit mijn rondje Zweden erop.

Sundbyholms  - Stockholm

Toen ik vanochtend voor het eerst wakker werd, regende het. Even later toen ik weer wakker werd, regende het nog steeds. Toen ik om 8.30 uur voor de laatste keer wakker werd, stond mijn tent bijna onder water. Mijn tentzeil zorgde er juist voor dat de regen werd opgevangen en zo vanaf de onderkant mijn tent binnen kon komen. Ook de buitentent was niet lekker want de druppels in de binnentent hingen als rijpe appels om te vallen. Ik heb dus ook bij het inpakken voornamelijk gebruik gemaakt van de wasruimte en helemaal gekleed op de regen. Echter was het na 7km allemaal overbodig en kon alles weer uit. Alleen de wind in Zweden en ik zijn geen goede vrienden, na een tijd kon ik ook steeds beter met de straffe wind omgaan. Strängnas en Mariefred zouden de bestemmingen zijn maar ik voelde me in Mariefred nog zo goed. Ik ben in het plaatselijke kasteeltje geweest en had besloten om door te rijden naar Södertälje te rijden. Dan zou ik 85km hebben gereden maarja…Ik voelde mij in Södertälje nog steeds zo goed dat ik mits het ging regenen of kramp kreeg direct naar Stockholm zou doorrijden. De eerste dag was 117km met pijn en moeite. Nu heb ik 131,86km op mijn teller staan en geen centje pijn! Ik ben dus afgelopen week veel sterker geworden. Op de camping heb ik mijn tent moeten drogen en heb ik een heel leuk en lang gesprek gehad met Noorse mensen.

Stockholm

Ik had dus al een aantal dagen een defecte oplader en licht. Ik had gisteren aan de receptie gevraagd waar de dichstbijzijnde fietsenmaker was, toen ik daar aan kwam, bleek hij op zondag gesloten te zijn. Dus toen maar terug gegaan naar de camping. Ik heb mijn tentzeilprobleem opgelost door er stukken af te snijden zodat het zeil niet uitsteekt onder mijn tent vandaan. ’s Middags ben ik dus ook naar mijn fiets gaan kijken. Ik heb zoals vaker het probleem alleen maar erger gemaakt. Wel heb ik de fiets grondig schoongemaakt voor de grote oversteek. En de rest van de middag en avond? Ik voel me steeds vrijer en krijg steeds het gevoel waar ik naar zocht. Geen maatschappelijke druk, niks moet  en ook steeds meer het gevoel van simpel. Ik heb nu al niets meer nodig dan wat ik nu heb. En dat is een heerlijk gevoel!!

Stockholm 2

Ik begin steeds meer het woord ‘relaxen’ te begrijpen. Ik was altijd bezig en kon bijna geen 5 minuten stilzitten. Vandaag kon ik niets anders dan relaxen. Mijn fiets had ik bij de fietsenmaker gedropt en de regenproef met de tent vannacht was positief bevonden. Ik had afgesproken om de fiets weer om 16.00 uur op te halen en dan kan 3,5 uur wachten erg lang zijn. Geen smartphone, geen tablet, laptop of computer. Alleen maar ik die alle behoeftes aan het loslaten is. ’s Middags werd het anti-leksysteem van mijn tent opnieuw getest en opnieuw positief, geen druppel aan de tent of vochtige plekken! En toen de fiets ook succesvol was gerepareerd, heb ik heel de avond op een bankje gezeten en ordinair rondgekeken. Dus opnieuw…geen telefoon, tablet, laptop of wat dan ook.

Stockholm (veerboot)

Hoe rustig mijn dag begon, zo stressvol was het later op de dag. Ik had ’s ochtends bedacht om voor de oversteek naar Finland een extra gastankje te kopen. Want ik weet niet wat er wel en niet te koop is in Finland en Estland. De mevrouw van de receptie verwees mij naar een benzinepomp 1,5km verderop. Daar zeiden ze mij dat zij geen campinggas hadden zoals ik dat nodig had. Dus kon ik weer teruglopen naar de camping. Inmiddels begon de tijd wat te dringen want ik moest ook nog alles inpakken voor vertrek. Om 14.30 uur verliet ik de camping met een adres in mijn hoofd waar er campinggas zou moeten zijn. Het liep gelukkig voorspoedig! Wel heb ik flink rond moeten lopen in het centrum maar ik had het gevonden! En toen….ik oest naar de haven, de weg was niet moeilijk want het stond nu wel goed op de borden aangegeven. Bij het inchecken bleek dat ik eigenlijk een ticket het gekocht voor morgen. Maar karma liet mij niet in de steek want de juffrouw achter de balie vertelde mij dat ik voor €11,- bijbetaling alsnog mee kon met de oversteek. Op de boot zelf deelde ik een kamer met  4 personen. Een aardige Est en 2 anderen die ik nauwelijks heb gezien. Ik heb ook ’s avonds kunnen genieten van echte Finse karaoke! Wel een bijzonder korte nacht gehad.