Ardennen trainingsvakantie

8 mei 2014

Dag 1:

Valkenswaard – Berg en Terblijt 91.90 km

Ik ging vandaag verder in het goede gevoel van de afgelopen weken. Met een goede 90km vandaag, stabiele snelheid, soepeltjes over de scherprechter van de dag : De Cauberg, heen gekomen en zonder enige verdere vermoeidheid. De Cauberg was vandaag de enige echte beklimming van de dag, verder was er een glooiend landschap dat België bezit op weg naar Limburg. Mijn  navigatiesysteem snapte ook wat ik wilde, dus ik denk dat ik eindelijk hem goed hbe ingesteld! Het enige wat niet tof was, was het weer. Een harde wind van de zijkant en in de rug, wat zorgde voor extra kou bij een magere 11 graden waarin de bewolking heerst. Maar verder? Geen enkel probleem gekend! Morgen rijd ik naar de Saint Nicolas en de Muur van Huy!

Dag 2:

Berg en Terblijt – Huy 87,47

De eerste dag van de vakantie voelt meestal nog niet als vakantie, dat komt voornamelijk dat ik de wegen in Nederland en net over de grens te goed ken om er echt van te genieten. Vandaag veranderde het Limburgse landschap in een zachtaardige Ardennengebied langs de Maas. Een lange tussenstop was gepland in Luik om samen met een vriend (Paul) te gaan lunchen en wat te drinken in het centrum van Luik. Een wandeling door de stad, pleinen en standbeelden gezien met een hoop achtergrond informatie die Paul aan mij gaf, met een drankje en een toast gehad te hebben, scheidden onze wegen weer. Paul ging weer te trein op naar zijn eigen woonplaats en ik moest de Saint-Nicolas nog op! Ik was er al snel want ik had me goed voorbereid op deze klim. Hoe ging deze t.o.v. de Cauberg? Deze was minstens zo steil als de Cauberg, misschien nog iets steiler en langer. Maar de benen konden het goed aan! Wel een hele steile afdaling over kasseien wat echt billen knijpen was. Daarna de Maas afrijdend naar Huy, daar zou ik de Muur oprijden alleen doordat het allemaal wat verlaat werd (door een campingbaas die er niet was) en ik nog moest eten, heb ik de Muur deze dag niet beklommen. Morgen ga ik hem wel op!

Dag 3:

Huy – Rochefort  105 km

Met frisse benen aan een nieuwe dag begonnen, en dat was ook nodig ook want de Muur was al binnen 5km! Na wat navraag gedaan te hebben bij 2 vrouwen zei de ze ‘bon chance’. Dat had ik ook wel nodig want met 30kg aan bepakking op de fiets was de Muur een ware hel. Het eerste deel ging heel erg goed, ik had een tred die goed genoeg was. Alleen bij de bocht naar links, stuurde ik zo ver door dat ik bijna naar beneden reed. Dat was wel op een stukje van ruim 20% stijging , dus moest ik afstappen en na de 2e bocht (rechtsaf), kon ik weer opstappen (na ca. 70 meter) waar het even minder steil was. Het laatste stuk van de Muur zaten mensen uit hun auto te kijken en mij te fotograferen en zelfs klapte ze en moedigde mij aan tot ik bij de verlossende kapel was. Wat een super gaaf ding is het! Ik weet zeker dat ik hem in de toekomst nog eens ga rijden! Daarna doorgegaan naar Namen om vervolgens de citadel op te gaan. Ik dacht dat deze ook aardig steil was maar dat bleek heel erg mee te vallen. Ik kon hem zelfs op het middenblad laten staan! Ik weigerde bij elke heuvel die er was terug te schakelen naar het binnenblad, ik vond dat gewoon niet de moeite waard. De afdalingen waren wel imposant, met een ruime 50 tot 60 km p/u zat ik zo in het prachtige Rochefort. Morgen wordt een rustdagje zonder Stockue!

Dag 4:

Rochefort – Enscherange (Luxemburg) 86,61 km

Het zou vandaag een rustig dagje moeten worden maar zonder echte steile beklimmingen of scherprechters was deze dag een zware. Het weer was geweldig met een volle zon en weinig wind (die wel overigs tegen was). Zonder dus echte steile beklimmingen bleek het dus toch een zware dag te zijn met een aantal lange, constante, meer dan vals platte heuvels. Ook vandaag weigerde ik dus terug te schakelen naar het binnenblad wat ik achteraf misschien toch had moeten doen, maar het lukte weg! Beetje last gehad van de knieën (gisteren ook al), maar geen kramp, zware benen of pijn in de rug. De afdalingen die er waren vandaag, waren op mijn lijf geschreven. Remmen los en lekker mee trappen tot een 45km p/u. Het landschap tussen België en Luxemburg is niet heel veel verschillend aan elkaar, de wegen zijn beter in Luxemburg. Je kan net als in België geen enkel moment herstellen van de inspanning want dan begint de volgende klim alweer. Korte steile stukjes wisselden zich af met lange stukken.maar met prachtige afdalingen! Zonder goede conditie kom je echt niet ver in de Ardennen of in Luxemburg. Ik merk toch wel dat dit een goede keus is geweest om mijn conditie te testen en te verbeteren! Morgen? Dan is de Stockue!

Dag 5:

Enscherange – Ster 94,09 km

Mij was gister verteld door de campingbaas dat de dichtstbijzijnde supermarkt in Clervaux is en dat het een heuvelachtige weg er naar toe is. Dat bleek niet heel erg, de weg was goed, langs een riviertje en geen echte stukken klimmen of dalen. Dat viel dus behoorlijk mee! In Clervaux kon ik wat te eten halen en te drinken en pardoes liep ik tegen een cadeauwinkeltje aan die een sleutelhanger verkochten met Luxemburg erop. Meteen gekocht want zo’n kans krijg ik niet meer! (sleutelhanger is voor mij een collectorenitem geworden). Toen ik Clervaux verliet, moest ik een klim op van ruim 2km. En wat ik daarvoor terug kreeg? Een bijna volledige afdaling (niet steil maar lekker mee trappen) naar Stavelot it self! Bovendien kwam de zon een beetje door, het leek echt mijn dag te gaan worden met als toppunt de Stockue. En toen kwam hij…..en weer ging hetzelfde als bij de muur, tot aan de 20% kon ik het aan maar toen er een killing stukje kwam van wederom 20% moest ik passen. Ik viel bijna letterlijk van de fiets en ben maar gaan zitten en even gaan genieten van het uitzicht. Daarna ben ik verder gelopen en vervolgens weer de afdaling genomen zoals de wielrenners bij Luik-Bastenaken-Luik ook doen. En na 80 km zat ik zelfs op een behoorlijk schema van 20 kmp/u gemiddeld! Maar daarna, ik lag te rommelen met de weg die langs het circuit van Spa-Francorchamps moest lopen, ik ben dus eerst verkeerd gereden waardoor ik tegen het circuit aanreed en vervolgens de ‘verkeerde’ weg genomen waardoor ik dus weer een hele lange en steile klim op moest. In Ster aangekomen te zijn, kon ik niet meer vooruit komen. Het laatste stukje naar de camping ben ik zelfs gaan lopen want fietsend zou het langzamer gaan. Rond een uur of 6 begon het te regenen en onweren, en dat duurt en dat duurt….

Dag 6:

Ster - Ubachsberg 78,68 km

Ik kende de weg van Ster naar Francorchamps want die had ik een dag eerder gelopen voor wat te eten. Heel de nacht heeft het geregend maar ’s ochtends was het wel droog gelukkig. Wel was het bewolkt. Ook bij het eten en drinken halen in Francorchamps liep ik tegen een sleutelhanger van België aan! Eigenlijk zou ik via Spa naar Aywaille gaan om de Redoute te gaan bedwingen, maar omdat ik de dag ervoor niet meer vooruit te branden was en de Stockue ook niet op kon komen, had ik besloten om rechtstreeks naar Zuid-Limburg te gaan. Voor Verviers waren en wel wat klimmetjes en afdalingen met haarspeldbochten. Ik merkte de afgelopen dagen en vandaag dat ik toch wel angstig, zonder lef de bochten door kwam door mijn val van 2 weken geleden. Daarna kwam ik in het Limburgse heuvellandschap wat mij erg ligt. Het weer zelf was na afgelopen nacht weer onstuimig te noemen. Hevige wind, soms een buitje en soms een licht zonnetje door de wolken. Na de Hulsberg bedwongen te hebben in Simpelveld kwam ik aan bij mijn camping. Nu moet ik uitrusten en lekker uitrijden naar huis!

Dag 7:

Ubachsberg – Valkenswaard 102.80 km

Het werd vandaag alles behalve een rustige uitrijdag. Normaal gesproken is het weer redelijk goed en kan ik relatief rustig naar mijn eindbestemming kabbelen, wat toch meestal erg hard gaat. Vandaag merkte ik al wel snel dat de wind uit het westen kwam, en dat gaat problemen opleveren. Het was vechten af en toe tegen de wind in maar op het moment dat ik wind mee had, vloog ik vooruit. In de eerste 20km was het Limburgse heuvellandschap nog aanwezig, na Geleen niet meer. Toen moest ik nog de Maas over….Zelden zo gevaarlijk geweest om een brug over te gaan. De wind kwam mijn linkerzijkant, er raasden 2 vrachtwagens achter mij vandaan waardoor de wind gebroken was en even vol in mijn rug had. Waardoor ik dus tot 2 keer toe een snuk aan mijn stuur kreeg. Een gevaarlijk stukje! De regen begon ook weer te komen daarna en was het vol gas met 22 tot 24 kmp/u naar huis toe. Een totale rit van 632km in 7 dagen is een zeer goede afstand te noemen. Ik weet dat mijn conditie goed is en ik sterk ben, alleen kan ik dus nog net geen 20% stijging aan met deze fiets en bagage.