Finland

17 januari 2016

Turku – Loimaa

‘s Ochtends om 6.30 uur kwamen we aan in Turku. Maar we werden al gewekt om 5.30 uur. Zo moest we al ons klaarmaken om van de boot af te gaan. Ik heb dus in de stad heel rustig aan gedaan. Ik heb opnieuw geld gehaald, een kaart van zuid Finland en ontbijt gegeten. Eenmaal op de fiets blijkt Finland erg variabel te zijn in zijn wegen. Zo zijn er veel fietspaden in het zuiden en af en toe een heuveltje. Maar vooral is zuidwest Finland toch erg vlak. Ook houden zij van Grindpaden, zodra je uit een gemeente reed of tussen de weilanden was het onverhard. De wind was mij nu ook al een stuk gunstiger gezind dan in Zweden. De wind vandaag kwam schuin achter uit de rug. Grote grijze donkere wolken zijn ook vandaag genaderd maar gelukkig…geen regen! In Loimaa aangekomen had ik al besloten om te gaan wildkamperen. Een plekje in een bos tussen de bomen. Ik had wel snel een plek gevonden maar wist niet in hoeverre dit toegestaan was. Bij het navragen vertelde een man dat het niet toegestaan is. Ik heb het uiteindelijk toch gedaan en ik ben blij dat de tent nu ook staat.

Loimaa – Toijala

Ik was gisteravond eigenlijk te vroeg gaan slapen want ik was een aantal keer wakker geworden. En dat is niet heel prettig. In de ochtend heb ik snel alles opgeruimd en aan een vol nieuwe en energieke dag begonnen. Die energie bleek ook nodig. Ik heb 13km over een verhard zandpad gereden met heel erg veel gaten en kuilen in de weg. Toen ik (na een prachtig mooi uitgestrekt landschap) een dorp binnen reed, had ik geen andere keus dan over de grote en drukke weg te gaan naar Urjala. Dat was behoorlijk link dus heb ik in die 21km hard doorgetrapt. Met snelheden van 24 tot 27km p/u was ik dan ook blij dat ik bij Urjala was aangekomen. Vanaf daar kon ik over een goed, rustig en begaanbare weg richting het noordelijkste punt van de route rijden. Het heuvellandschap, de gevergde power cycling en concentratiegebrek hielpen niet mee om lekker rustig uit te rijden. Sterker nog, ik heb op sommige heuvels ‘geparkeerd’ gestaan. (Fietsterm als je niet meer vooruit kan komen op een berg). Vlakbij mijn eindbestemming begon het te regenen ook. De wolk had ik al een tijdje in de gaten maar 5km voor het eind ging het los. Gelukkig vond ik een schuilplaats, daarna in het dorp even boodschappen gedaan en daarna opzoek naar een plek in de bossen voor mijn tent. En een prachtige plek is het geworden!

Toijala – Hyvinkää

Ik startte vandaag moeizaam op, het ging een beetje traagjes en op de fiets ging het ook al niet te lekker. Binnen 15km had ik al het gevoel dat het vandaag geen beste dag zou zijn. Toch ben ik doorgereden want andere opties had ik ook niet. En rond de 50km kreeg ik er zowaar de zin in. En de heuveltjes gingen wat vlotter. Ik weet dat ik Helsinki vandaag niet ga halen en ik had mijn zinnen gezet op een camping in Hyvinkää. Wel was het een rit vandaag waar ik veel moest stoppen, een voortdurende dreiging vanuit de lucht . Uiteindelijk viel het met de regen mee. Ik ben dus opzoek gegaan naar een camping in het stadje. Het bleek een onbegaanbare weg te zijn, ik kwam uit bij een hokje wat een wc bleek te zijn. De weg er naartoe was een grindpad met heel veel scherpe stenen en voortdurend een weg op en af. Het bospad naar de camping was nog veel erger. Een steil pad dat naar een meer liep. Ik was redelijk bovenaan al afgehaakt en kwam tot het besluit dat ik daar niet bij kon komen. Ik ben toen terug gereden naar de stad zelf. 2 hotels waren er, 1 gesloten en de andere was vol. De dichstbijzijnde hotel zou 10km ten noorden zijn, dat was dus helemaal geen optie meer. Ik besloot te rijden naar het gesloten hotel en ben achter het hotel gaan liggen wat natuurlijk zwaar illegaal is maar ik moet toch wat?

Hyvinkää – Helsinki

De laatste reisdag in Finland zou er eentje moeten zijn zonder druk en een relatief vlak landschap. Het bleek toch weer anders te zijn. Aan de zon vandaag lag het niet, die scheen volop en met een aangename 20 graden + was het heerlijk fietsweer. En de heuvels vandaag heb ik in alle categorieën meegemaakt. Kort, steil, lang en minder steil. Ook in alle vormen kwamen ze omstebeurt. Na het heuvellandschap kwam ik omgeving Helsinki. Op papier een makkelijke opgave, in de praktijk was het zoals altijd zoeken, de grote wegen rondom zijn een goede wegwijzer. In de stad zocht ik de toeristeninformatie om gelijk een bootticket te kopen naar Estland. Ik kreeg wel een punt door om daar een kaartje te kopen maar toen ik de deur uitliep, kwam ik José tegen. José is een Portugese jongen die ook naar Tallinn gaat varen. Alleen hij doet het een dag eerder dan mij. Hij stuurde mij naar de haven en inderdaad, binnen no-time had ik een bootticket voor €35,- te pakken. Ook gaf hij als tip om naar het strand te gaan om  mijn tent op te zetten. En ook dit advies wilde ik uitproberen. Opnieuw heb ik een plek gevonden zonder te betalen! ’s Avonds ben ik nog de stad in gegaan en daar heb ik in een Irish pub Noorse mensen ontmoet. Ik hoop dat het weer (een slechte weersvoorspelling) mee gaat vallen. Dan kan ik toch weer lekker door de stad dolen morgen.

Helsinki

Dag 2 in de grote stad, dat betekent fietsend de stad zien. Ik had de dag hiervoor weinig kunnen zien dus ik had een hoop in te halen.  Het weer zou ook bagger zijn, storm, regen, wind en onweer was zelfs voorspeld.  Met regenkleding en al ben ik naar de stad gegaan. In het begin regende het nog wel maar het werd gelukkig steeds droger. Ik had bedacht om met de fiets achter een hop-on hop-off bus te gaan. Dan zie ik alles van de stad, zit ik in de slipstream en scheelt mij dus veel energie. Ook stopt de bus toch wel op de belangrijke plekken in de stad. En wat een geniale ingeving had ik dus want het plan werkte perfect. Echter vind ik Helsinki een stad met weinig karakter. Het geen geen hoofdstadsgevoel en dat vind ik jammer. De stad wordt overheerst door 2 grote havens, in het oosten en het westen van de stad. Er zijn 2 kathedralen in het centrum en dat was het ook zo’n beetje. De kathedralen zijn wel heel groot en indrukwekkend. In de middag ben ik terug gegaan naar mijn tent en heb ik nog even geslapen om ’s avonds weer het centrum in te gaan. Er bleek een festival te zijn: Summer Sound. Niet echt mijn muziek maar leuk was het zeker!