Estland

21 januari 2016

Tallinn

Vanochtend ben ik opgestaan met de wetenschap dat ik het 3e land ga bezoeken van mijn reis. De boot naar Estland stond al klaar. Ik had alle tijd vandaag en nam ook die tijd om naar de boot te gaan. In de wachthal heb ik 2 meiden ontmoet die een weekje gaan toeren met de fiets in Estland. Bij de check-in ontmoetten wij nog iemand met de fiets. Dus op de boot hebben we eerst wat foto’s gemaakt met de skyline van Helsinki op de achtergrond. Voor mij ging het lange tijd goed op de boot maar uiteindelijk moest ik net als velen toegeven aan de hoge golven. Toen we weer een rustiger water kwamen, ging het weer goed en kwamen we aan in Tallinn. In Tallinn namen wij afscheid van elkaar nadat ik mijn Portugese vriend weer had ontmoet. Eerst gezamenlijk nog wat foto’s gemaakt en vervolgens ben ik mijn eigen weg gegaan. Allereerst had ik maar een kaart van Estland bemachtigd en mijn collectorsitem. Er was een ccamping 3km ten oosten van de stad, ideaal dus! Het landschap tot nu toe…vlak! En het is hier al zoveel goedkoper dan dat het in Finland was, ik denk dat ik het wel hier goed kan uithouden voor een tijdje.

Tallinn

Ik had vannacht erg slecht geslapen. Ik werd wakker van 3 snurkende mensen om mij heen. Na veel geduld en vermoeidheid ben ik toch weer in slaap gevallen tot 9.00 uur. Ik had de planning gemaakt om de was te doen, mp3 speler op te laden, ontbijten en dan de stad in te gaan. En alles verliep volgens planning! Toen ik terug kwam van mijn ontbijt halen, waren mijn kleren al bijna droog. Ik probeerde te onthouden waar de toeristeninfo was, maar ik was niet meer geslaagd in mijn zoektocht. Ik was direct al verloren in de oude stad. Dus ik besloot maar te gaan lopen. Ik had nog last van blaren op mijn voet uit Finland, dus het lopen werd uiteindelijk strompelen door het centrum. Maar het idee om gewoon maar te gaan lopen, werkte perfect. Alle mooie gebouwen en plekjes heb ik gezien. Als je een mooi, oud en goedkope stad wilt zien, Tallinn! De oude stad stamt uit het jaar 1300 en dat is behoorlijk goed terug te zien. Terug op de camping was de Nederlandse invloed behoorlijk groot geworden. Ik heb wat gepraat met Nederlanders, Belgen en Polen. Ik was ’s avonds opnieuw de stad in gegaan maar dat viel wel beetje tegen. Ik heb de binnenstad nu wel gezien en morgen ga ik naar cliffen in het westen.

Tallinn – Paldiski – Tallinn

Vandaag stond op de planning om naar de cliffen te gaan ten westen van de stad. Het weer was goed, dus het beloofde een mooie dag te worden. ’s Ochtends heb ik nog even gesproken met de Belgische buurman en daarna ben ik vertrokken. Het informatieblad wat ik had, zei dat het zo’n 50km van de stad was. Alleen om de stad goed uit te komen was ik ook al 10km verder, welliswaar 1 rechte weg. Ik reed het binnenland in van Estland. Een vlakke weg met wat vals plat hier en daar. Veel bomen langs de weg en een lekker zonnetje. De temperatuur was daardoor ook aangenaam met 20 graden +. Eenmaal daar aangekomen stond de teller op 66km, maar ik had nit het idee dat het me veel energie kostte. De cliffen waren prachtig! Echt geen spijt dat ik vandaag daar naartoe ben gereden. De terugweg zou ik een andere weg nemen via Keila. In de plaats heb ik wat gegeten. Tijdens het eten begon het te regenen. Vanaf Keila heb ik ruim 30km lang door de stromende regen gefietst. Maar het deerde mij niet want ik voelde me goed en mijn dag kon niet stuk. In Tallinn heb ik mij weer opgewarmd in het centrum terwijl ik zat te rillen. Op de camping heb ik nog met een Nederlands gezin uit Werkhoven thee gedronken. Morgen krijg ik de rest van Estland te zien.

Tallinn – Võsu

Omdat ik gisteren al 120km+ had gereden, wilde ik het vandaag rustig aan doen. Eerst nog afscheid genomen en foto’s gemaakt met het gezin uit Werkhoven. En het ging best aardig, het enige wat ik hoopte was dat ik niet te veel kracht had verbruikt gisteren. 20kmp/u was ook zo’n beetje mijn streven om het rustig aan te blijven doen. De wind hield ook mee want die kwam voelbaar uit het zuiden. Onderwerg werd het veel kijken naar de luchht want de donkere wolken waren er al bij het vertrek. Bij de pauze vertelde iemand dat ik niet naar Loksa maar naar Võsu moest gaan, omdat Võsu veel leuker was. Na 40km was het uiteindelijk raak, de eerste regenbui kwam en ik besloot te schuilen. Bij Loksa aangekomen was er een beetje de pit eruit. Gelukkig kon ik mezelf pushen om tot kort voor Võsu door te rijden. De bossen riepen mij. Tijdens het koken ging het regenen en regenenen. Ik ben nu 3 weken onderweg en ik begin steeds meer tegen mezelf te praten en mezelf vragen te stellen. Als dat nu al zo is dan wordt dat nog wat de komende maanden…

Võsu – Kaasiksaare

De regen die gisteravond begon tijdens het koken was ’s ochtends nog steeds bezig. ’s Nachts had ik als hoop dat het was uitgeregend was, ijdele hoop want zelfs bij het inpakken ging het maar door. Alles had ik regenklaar gemaakt (poncho, regenbroek, mijn overschoenen, vuilniszakken om de fietstassen) en het ergste wat een kampeerder moet doen…nat inpakken. Zelf tijdens het fietsen (ondanks de regen) voelde ik mij best wel goed. Vaak is een off-day op een regendag maar dit keer niet. Ik wist de weg en had de poncho ver de Garmen en mijn fietstellertje gedaan. Alleen maar focussen op het beenritme en de weg. Tijdens mijn stop in Rakvere werd het zowaar even droog. En later op de dag nog een aantal keer! Maar ja…..de regen overheerste de dag. Toch ben ik blij dat ik zo goed in conditie ben nu. Vanaf de 80km was het zoeken naar een plek in de wildernis want iets van luxe was ver te zoeken. Uiteindelijk dus nog 6,5km doorgereden en eerst de tent droog gemaakt met een handdoek. Ik ga niet de tent ook nog nat opzetten natuurlijk, dan wordt het helemaal badderen morgenochtend. Nu hoop ik dat de nacht droog is en morgen de zon ook nog doorbreekt. Er zijn nog maar 2 dagen Estland te gaan.

Kaasiksaare – Tartu

In tegenstelling tot gisteren was het vannacht droog gebleven. Ik kon dus ook makkelijk en snel inpakken en vertrekken. In avinurme heb ik ontbeten maar het dorp zelf was al bijzonderenswaardig. Ik voelde me weer goed vandaag en het eerste deel zou de wind (die behoorlijk stevig was) in mijn voordeel zijn. Ik had de rit op een ruime 80km geschat dus vond ik weer eens tijd om wat trainingsarbeid te verrichten. Een wat groter verzet en lekker hard doortrappen. Toen zag ik in Mustvere 2 dingen: Tartu was nog 80km, en ik had er al 40 opzitten. Ook kwam ik voor het eerst op de R1 fietsroute. Vanaf Kallaste was Tartu nog 40km maar de stevige wind kwam nu recht van voren. Qua regen viel het mee en gelukkig heb ik ook kunnen genieten van de zon. De laatste 40km was het stoempen en rammen. Dat is wel 1 van de kwaliteiten die ik heb, stoempen op de fietsen. Maar het Estse landschap  werd een ware slijtageslag. Een golvend landschap en weinig stukken bos waarin ik op adem kon komen. De laatste 20km was het een waar gevecht geworden tussen mij en de wind. Toch heb ik gelukkig gewonnen! Helaas ben ik tegen een klein muurtje aangereden met mijn fietstas waardoor mijn tas kapot is. Ik kan hier niet veel meer mee doorrijden. Een echt probleem dus…

Tartu

Ik had me voorgenomen om uit te zoeken waar ik nieuwe voorfietstassen kon kopen. Ja, ik heb gisteravond weer gezondigd. Op de smartphone gezocht naar een fietsenmaker. Die bleek vlakbij te zijn en dus was het een bezoekje waard vandaag. Ik had vannacht ook voor het eerst in 3 weken weer eens in een heus bed geslapen. En wat een verschrikkelijke nacht was het! Ook had ik de tijd niet goed gezet dus bij de fietsenmaker was ik veels te vroeg aangekomen. Uiteindelijk zei hij dat hij geen voortassen hadden maar een outdoorshop in het winkelcentrum wel waarschijnlijk. Ik heb de gok dus genomen en ben naar het naastgelegen winkelcentrum gegaan. Als zij geen tassen zouden hebben, dan zou ik echt een serieus groot probleem hebben! Maar tot mijn grote geluk, ze hadden het. De rest van de dag heb ik gebruikt als normale rustdag. Mijn kleren laten doorwaaien, de nieuwe tassen afgericht en opnieuw ingepakt. En alles past precies hetzelfde als de vorige tassen. ’s Middags heb ik nog wat bijgeslapen en ’s avonds was ik ook zo lui dat ik niets heb gedaan.

Tartu – Valga/Valka

Ik wist dat het zwaartepunt van vandaag in het begin zou liggen. Ik had de kaart bestudeerd met hoogteverschillen. Vroeg uit Tartu vertrokken want ik hoefde geen tent af te breken vandaag.  De supermarkt was ook om de hoek, dus al met al was ik heel snel op pad. De weg vinden was eenvoudig, alleen maar rechtdoor. De afstand wist ik al en de benen waren onrustig vannacht, klaar om de dag te beginnen. De zon scheen volop en er stond een windje uit het zuiden. Opnieuw dus wind tegen! En het eerste deel was ook pittig, veel heuvels en de wind die vrij spel had. Ook werkten ze aan de weg op verschillende stukken. Ik had besloten om op de helft te gaan lunchen. De mooiste plek die ik de afgelopen week heb gezien! Midden op een heuvel met uitzicht over het landschap tot in de horizon. En ja, dat was de laatste echte heuvel want daarna werd de weg een soort brede landweg zonder lijnen op de weg. Wat heerlijk! In Valga zocht ik naar een slaapplek maar ik kreeg gelijk verkeerde indrukken van de Letten. De grens van Estland en Letland loopt namelijk dwars door het stadje. Dronken, onvriendelijk en helemaal geen Engels. Toen ik naar een slaapplek zocht in de bossen, lag er zelfs een dronken man te slapen willekeurig in de bosjes!