Fonggang - Kenting

21 september 2013 - Hengchun Township, Taiwan

Fonggang - Kenting                                                                    100.86 km

4.47.46 uur

Ik wilde per se Kenting National Parc zien, de beste manier om dat te doen was op de fiets. Ik was dan ook alweer vroeg opgestaan. Om vervolgens om 6 uur te gaan rijden voordat de grote hitte ’s middags begon. Het plan was om te gaan rijden, een watervan te zien, steenformaties en tenslotte op het strand te gaan liggen en proberen te snorkelen en te zwemmen. Het scheelt behoorlijk dat om 6 uur het nog niet super warm is maar wel de zon schijnt. En als de weg ook niet heel moeilijk is (beetje op en af) dan gaat het best snel. Ik voelde me ook weer goed na die aantald agen rust.

Na het ontbijt kwam ik in Henchun waar ik een afslag moest hebben naar weg 200 die mij naar de watervallen zou leiden. Maar omdat het best druk was, stopte ik even om wat te drinken en op me kaart te kijken. Er liepen wat honden los rond, zonder heel veel aandacht gericht op mij te hebben. Toen kwam er een teefje buiten staan met een dikkere buik dus ik denk dat ze puppies had. Ook zij stond op een afstandje rustig naar mij te kijken zonder echt een gevaarlijke indruk te maken. Ze blafte wel wat maar dat doen de meeste honden hier dus ik had niet echt het gevoel dat ik goed op moest letten. Toen ik mijn kaart weer terug deed in mijn tas, zag ik dat het teefje nu een dikke meter dichterbij stond en agressiever begont e blaffen. De anderen honden hoorde het en kwamen hard aanrennen. Op het moment dat ze agressief begon te blaffen wist ik dat ik snel weg moest, ik was helaas net iets te laat met weer aan te rijden want de andere honden waren alweer bijna terug en ook zij blaften agressief naar mij. Ik reed uit pure adrenaline weg met zo’n 30 p/u. Er was 1 hond die naast mij kwam rennen en blaffen, gelukkig stokte zij de aanval. Ook wilde er nog 2 andere honden die achter een heuveltje vandaan kwamen achter mij aangaan alleen zij besefte dat ik al buiten de grens was. Ik ben na de aanval nog even hard doorgereden tot ik in het dorpje was om even tot rust te komen en mijn harde hartkloppingen te laten zakken.

Nadat de spanning in mijn lichaam was gezakt moest ik op zoek naar de afslag richting Xingchuan. Eerst ben ik nog fout gereden, terug gereden en heb het gevraagd aan een man op een hoekje. Ik bleek dus letterlijk voor de goede weg te staan want ik moest de weg in waar ik 2 meter voor stond. De eerste geplande stop zou de waterval zijn, het is alleen jammer dat er veel natuurdingen die op mijn kaart staan, niet op de bewegwijzering staat aangegeven. Ik ben dan ook voorbij de watervallen gereden helaas. Pas in Xingchuan kwam ik erachter dat ik er voorbij was gereden, dus werden de steenformaties mijn eerste bezienswaardigheid.

Toen ik daar bijna aankwam moest ik wat geld betalen (ongeveer $40) om het national parc in te kunnen. Omdat de steenformaties in een beschermd natuurgebied liggen snap ik dat wel. De stenen zelf waren prachtig, lagen lavasteen en soms een grote steen aan de tand waar de blauwe wilde oceaan tegen aan kletterde. Echt een prachtig beeld. Na de bezichteging was het al behoorlijk warm geworden en de weersverwachting dat het bewolkt zou worden was niet van toepassing. De wolken die er waren bleven boven de bergen hangen aan de noord kant van het natuurgebied.

Ik ben terug gereden naar de grote weg die mij zou voeren langs het zuidelijkste puntje van het Eiland en langs de zuidkust zou gaan. Op het zuidelijkste punt stond een vuurtoren waar je langsaf reed maar daarvoor een lekker klimmetje van maar een paar km zonder al te hoge stijgingspercentages. Op de weg naar een strandje merkte je wel dat dit gebied gericht is op toerisme, de strandjes die er waren (waren niet veel vanwege het ruwe landschap op Taiwan) hadden veel winkeltjes langs de straat met allemaal petjes, slippers enzovoorts te koop. Ook waren er veel jetski’s waar je achteraan hing met een band,banaan of opblaasbankje. De azuurblauwe zee had prachtige golven om mee te zwemmen. Het water was ook niet koud, het enige probleem was dat er net na het strand in het water, stenen lagen en veel kiezels. Ik moest ook een beetje opletten dat de stroming mij niet naar een aantal grote stenen zou voeren maar dat viel gelukkig mee. De golven zelf waren perfect om mee te bodysurfen en je laten meevoeren naar het strand. In het begin ging ik met de golf mee tot aan het strand, de 2e keer toen ik het water inging deed ik dat niet want mijn scheen zat vol met schrammen van de kiezels.

In de pauze tussen het zwemmen door heb ik even in de zon gezeten, blijkbaar te lang want ik was licht verbrand op mijn gezicht en buik. Ik heb ook de tijd genomen om mijn verhalen bij te schrijven, ondertussen ben ik gestoord door een Chinese jongen die ook op vakantie was in Taiwan. Ik heb even met hem gepraat en foto’s gemaakt met hem. Zijn vrienden waarmee hij in Taiwan was, heb ik ook nog even mee gepraat en foto’s gemaakt. Na deze leuke ontmoeting ben ik weer even het water ingegaan en daarna aangereden.

Ik was mijn zonnebrand vergeten mee te nemen dus ik heb een nieuwe tube gekocht en in het stadje Kenting heb ik ook nog een pet gekocht. (Die te groot was). De pet was een bescherming tegen de brandende zon op mijn neus en dat plan werkte erg goed. Het gaat elke dag beter en elke dag kan ik beter tegen de hitte die er overdag is. De pet kreeg ik niet goed afgestemd op mijn hoofd dus heb ik later (na 3x van mijn hoofd afgewaaid te zijn) een kartonnetje dubbel gevouwen en achterin gedaan. Daarna bleef het goed zitten en ben ik rond 4 uur thuis gekomen.

Thuis (in het motel) heb ik een koud bad vol laten lopen en ben er een minuut of 20 in gaan liggen, wat echt heerlijk is! Na het bad heb ik wat geslapen en hetzelfde gegeten als de avond ervoor. Wat ik heb gegeten weet ik nog steeds niet maar het smaakte wel goed! Om half 10 ben ik opnieuw in slaap gevallen.