Vakantie naar Boedapest

18 juni 2013

Dag 1:
Nijmegen – Borken 92.43 km
Het was vandaag een perfecte inrijdag. De route was makkelijk , het weer was redelijk goed en er stond weinig wind. Met een constante snelheid tussen 18-19 kilometer per uur ben ik 92km ver gekomen. Het scheelde dat ik al ¾ van de route een keer heb gereden toen ik naar Enschede ging. Wat wel stom was dat ik gister beltegoed had gekocht maar niet had opgewaardeerd, dus die bonnetjes zijn thuis blijven liggen. Bij een benzinestation in Berg en Dal hadden ze niets dus ik moest omrijden via Beek. Verder kende ik de route al tot aan Bocholt. Het was toch nog een beetje fris, de zon kwam af en toe door de bewolking en dan werd het ook meteen wat warmer. Toen ik aan kwam op de camping waar ik nu zit waren 2 eigenaressen helemaal verbaasd dat ik 92km heb gereden en dat k naar Boedapest ga!

 

Dag 2:
Borken - Lüdinghausen 63.18 km
Vandaag was de rit in 2 woorden te omschrijven: nat en moeizaam. Vanacht was het al aan het regenen en dat zette zich voort overdag. Goed aangekleed was ik vertrokken ’s ochtends. Al snel merkte ik dat de regenbepakking slechts voor even werkte en geen hele dag. De rit zelf was dus gezegd moeizaam. Niet dat mijn conditie niet goed is maar ik kom de eerste 30km niet in me ritme kome, het enige ritme dat lekker ging was heuvel op. Heuvels? Ja ik ben door wat natuurparken heen gereden, dan gaat het gelijk op en neer. Omdat het niet ging vandaag, alles nat is, ben ik eerder gestopt, dat heeft ook te maken dat er geen campngs in de buurt zijn. Nu zit ik dus in ook heel bewust in een hotel om zo mijn spulen te kunnen laten drogen. ben benieuwd wat voor weer het morgen wordt. Op naar Paderborn!

 

Dag 3:
Lüdinghausen - Hövelhof 116.14 km
In tegenstellng tot gister was het vandaag droog. Sterker nog het was fantastisch weer! De temperatuur was zeer aangenaam +20 graden. Even leek het erop alsof het bewolkt zou worden maar het brak open en dus veel zon gehad. Omdat het bewolkt was had ik me niet ingesmeerd waardoor ik dus gelijk al verbrand was op me bovenbenen, armen en gezicht. Gister was het alleen in natuurparken op en af, vandaag was het landschap al golvend met zelfs een leuke klim in Beckum. Hoe meer het op en af gaat, hoe beter ik word. Dat was ook wel te merken na de off-day van gisteren. Het ging makkelijk alsof ik net was begonnen. Ook heb ik al de bergen/heuvels gezien van morgen en die zullen best pittig zijn! Nu weer goed herstellen en op naar morgen!

 

Dag 4:
Hövelhof – Lauenförde 95.30 km
Vandaag was het in 1 woord te beschrijven: verbazing! Ik had gisteren mensen ontmoet uit Emmen en ze waren zeer verbaasd dat en ze hadden veel respect voor mij dat ik dit doe op zo’n jonge leeftijd. Ik was al vroeg vertrokken maar die tijd was ik kwijt geraakt in Paderborn omdat de wegwijzing wat matig was. Het was wel beetje zwaarder dan ik dacht, vooral bij een pittige heuvel op grind. Ook was de wind harder dan ik dacht wat af en toe best gevaarlijk is als er vrachtwagens langs rijden. Stevige rukwinden vandaag. Wat het meest verbazingwekkend was dat het fietspad langs de weg op hield en dat de grote weg een autoweg was geworden. (Dus geen snelweg!) Ik vroeg me dus af of het mocht wat ik deed. Ik gebaarde nog naar een politieauto of het inderdaad wel mocht maar ze keken me raar aan en reden verder door. Het mocht dus maar wel een tikje gevaarlijk omdat ik weinig weg had om te fietsen. Maar ik ben op plaats van bestemming!

 

Dag 6:
Nesselröden - Kelbra 77.80 km
Het was een typische zondag, er gebeurde niet veel, de weg was niet moeilijk en er was een lekker zonnetje. Ik had foto’s gemaakt van de routekaart met me telefoon want ik ga voortaan via kleinere wegen omdat zo’n autoweg toch niet zo prettig is. En het systeem werkte erg goed, zoals ik een beetje verwachtte zouden er weinig echte heuvels zijn. Dat was ook zo op 1 lastige na en de weg naar de camping was ook lastig te noemen. Het voelde werkelijk als een uitrustdag hoewel mijn gemiddelde snelheid misschien wel het hoogste is van de afgelopen 6 dagen. Dat biedt dus perspectief voor de dag van morgen!

 

Dag 7:
Kelbra - Naumburg 101.83 km
Het zat niet erg mee vandaag. Er gebeurde 3 dingen: Al na 4km was ik anders gereden dan ik had gekeken gisteravond. Ik reed daarom dus ook meteen een berg op die 10% stijging had met daarin 36 bochten, dat ging verbazingwekkend goed met een lekker ritme omhoog gereden. Dat was het minst erge want de route maakt niet veel uit als het maar leuk en mooi is. Wat minder mooi was dat 12km voor Querfurt mijn teller resette toen ik stopte om te plassen. Ik weet mijn totaal aantal kilometers dus niet. En later deed hij het nog een keer! Bijna op de camping aangekomen gng het regenen, en niet zo’n klein beetje ook. Ik heb dus ook gewacht met me tentje op te zetten. P.s. wat wel grappig was: Er waren 2 vrouwen voor mij aan het fietsen en ik belde dat ik er langs wilde. En de linker vrouw raakte helemaal in paniek en wist niet wat ze moest doen dus moest ik er tussen doorrijden i.p.v. dat ze achter elkaar gingen rijden. Nu zo slapen en hopen dat het beter lukt dan vandaag.

 

Dag 8:
Naumburg - Zeulenroda 94.06 km
Ik moet echt gaan onthouden dat vanuit een dorp of stad de weg omhoog gaat. Vandaag was het bij tijd en wijlen stijl met regelmatig borden variërend van 6% tot 11% beklmmingen. Verder was het op en neer zoals wel gedacht maar door de stijle stukken was het best zwaar. Ook had ik weer materiaalpech gehad. De 2e keer schakelde ik verkeerd terwijl ik stil stond waardoor mijn ketting er naast lag. Gelukkig lag hij er aan de goede kant naast waardoor ik hem er zo weer op had gelegd. Maar het blijft toch vervelend om al je tassen eraf te halen en dan er weer op. De eerste keer pech is wel eens tukje groter geweest, dat begon op kilometer 20, toen begon mijn bagagedrager te schuiven. Wat niet handig is met alles erop. Uiteindelijk bij een bouwmarkt de juiste tang met formaat en het schroefje in de bagagedrager vast gezet. Na 88 km zat er ik er mentaal doorheen maar er was geen camping of hotel in het dorp dus ben ik nog 6 km doorgereden en hier zit ik dan in een pension bij Zeulenroda. Hopen dat alle materiaalproblemen zijn opgelost! Op naar morgen.

 

Dag 9:
Zeulenroda – Weissenstadt 88.93 km
Vandaag stond er weer voor de verandering in het teken van regen. De ergste bui was ’s middag met 45 minuten non stop harde regen. Het begon droog maar later kwamen dus de buien. Verder was het ook een zware rit buiten het weer om. De eerste week ging makkelijk en goed maar op dag 9, na 80 kilometer gereden te hebben en dan een berg die 12% omhoog loopt, voelde ik voor het eerst deze vakantie even me kuit trekken. Daarna werd het minder stijl en was het weer goed te doen. Verder waren er veel klimmetjes met 8-9-10% met als toppunt dus de 12%. Nu goed uitrusten en op naar morgen en hopen dat het minder vaak regent. Dat drogen duurt namelijk erg lang!

 

Dag 10:
Weissenstadt - Edelsfeld 104.02 km
Toen ik opstond ging alles stroef en langzaam, alles was nat alweer omdat het de hele nacht had geregend. Ik was pas om half 11 weg en toen nog ontbijten. Na mijn ontbijt ging het erg makkelijk met het eerste uur een gemiddelde van 19.8 kilometer per uur. Het leek er ook even op dat de zon door de wolken heen zou breken maar dat liet op zich wachten. Eerst kwam er wat rgen maar uiteindelijk wel de zon. Toen de zon door kwam begon ik ook steeds lekkerder te rijden en met mooie wegen, leuke en goed te doen heuvels. Na 80km kwam ik een beetje de man met de hamer tegen, mijn energieniveau daalde snel maar na wat eten ging het weer redelijk hoewel de heuvels dan toch wat moeilijker worden. Na 10 dagen fietsen voel je wel de benen een beetje. En er was ook onweer opkomst dus ik moest snel onderdak vinden kosten wat kost. Maar het is me gelukt en ik zit nu weer in een hotelletje.

 

Dag 11:
Edelsfeld- Regensburg 106.07 km
Toen ik opstond vanochtend iets voor 9 was het mooi weer en als ik zo ga slapen is het nog steeds mooi weer. Het was vandaag in 1 woord te beschrijven fantastisch! Ik begon met de wetenschap dat ik vandaag bij de Donau zou komen maar daarvoor moest ik eerst nog over een paar heuvels heen op het begin van de dag. Eenmaal voor bij Amberg ging het op rolletjes, de weg was na genoeg vlak, een riviertje langs mij tot aan Regensburg genaamd Vils dat later overging in de Naabe. En om mij heen heuvels met een vleugje berg, het waren de hoogtes van heuvels maar dan zaten er rosten in die duidde op bergen. Alleen in Regensburg was het lastig omdat de weg nummers niet geheel klopte en er niemand wist waar de camping zich bevond die op mijn kaartje stond. Toen is er een man helemaal door de stad heen gereden vanaf het punt waar ik de dag erna zou moeten rijden tot aan de camping. Dus nu op de camping mijn tent laten drogen. Ik heb nu al zin in de dag van morgen langs de Donau.

 

Dag 12:
Regensburg - Deggendorf 98.17 km
Het was vandaag makkelijk en lastig tegelijk. De etappe zelf was goed te doen, langs de Donau rijden is echt schitterend. Fantastische rivier. Ook was het na genoeg vlak. Geen heuvels of sterke glooiing. Wat vandaag lastig was is de warmte en de wind. De wind was tegen, gelukkig was de wind niet te hard maar je voelde hem goed. En dan de warmte …Veel drinken en toch goed blijven eten. Het blijft lastig als je water hebt om die redelijk koud te houden. Na 30 minuten is het drinken al behoorlijk warm. Ook heb ik gekeken en na 2 uur was de eerste wolk te zien, welleswaar in een natuurgebied ten noordoosten op 30km van mij. Bij mij was het heel de dag onbewolkt geweest. Gelukkig zit ik op een camping naast de Donau dus heb ik gelukkig even afkoeling gehad in de Donau zelf. En morgen? Dan ben ik in Oostenrijk!

 

Dag 13:
Deggendorf – Schlögen 100.02 km
Hoe schitterend het gister was langs de Donau evenaart het niet hoe mooier het vandaag was. Het begon al leuk na 15km kwam er iemand (medereiziger) langs mij rijden. Het klikte goed tussen Jacob en mij en we communiceerden eerst in het Duits maar langzamerhand werd het Engels. Voordat we het wisten waren we al in Passau, we reden erg hard blijkbaar want Passau was op 58km. In Passau kreeg Jacob een lekke band en dus ben ik toen alleen doorgegaan omdat hij ook in Passau zou blijven. Er is een weg en die heet de Donauradweg. Dat is een weg uitsluitend voor fietsers langs de rivier af.. Met een vlakke weg waarop ik 20 kilometer per uur + reed en links lichte bergen. Het ging zo snel dat ik om 16.00 100 kilometer had gereden. En niet eens moe! Het enige probleem van de dag was dat er aan de overhand veel campings lagen maar aan mijn kant niet dus moest ik de Donau over. Maar er waren weinig oversteekplaatsen tot ik opeens een pondje was en de camping praktisch naast de oversteekplaats lag. Ideaal dus! Meteen een duik genomen in het zwembad wat de camping heeft en lekker genieten vanuit het zwembad van het uitzicht. Echt fantastisch!

 

Dag 14:
Schlögen – Grein 114.57 km
Wat een hel van een dag was het vandaag. Hoewel het 2 dagen geleden al erg warm was, is het vandaag ver overtroffen. 2 Dagen geleden stond er nog een windje wat het wat moeilijker maakte maar het was wel enige vorm van afkoeling. Vandaag was er minder wind met een hogere temperatuur. Omdat ik vroeg wilde eten ben ik van de Donauradweg af gegaan omdat er een dorpje vlakbij was, waar ik niet over nagedacht had was dat het Oostenrijk is en dus heb ik gelijk een pittige klim van 3.5 kilometer op moeten rijden voordat ik bij het dorpje was. Toen ik daar op de thermometer keek was het al 24 graden ’s ochtends 10.30. Toen weer terug gereden naar de Donau wat een hele mooie weg was die omlaag ging. Maar de wind die er was zorgde niet echt voor afkoeling omdat de wind warm was. Ik denk dat ik 7 flesjes waren heb gedronken, een cola en een Fanta. Ook moet je dan opletten dat je genoeg eet wat ook nog zwaar telt. Maar alles ging goed en de benen waren goed bestand tegen de hitte en dan kom je uit op een afstand van 114 kilometer. Het was ook de dag van kilometers snoepen. In Linz was Wenen nog 217 kilometer wat dus 3 dagen rijden betekend maar ik had er pas 57 gereden dus hoe verder ik vandaag kwam, hoe minder ver Wenen is. En het is nu nog maar 2 dagen! Ik heb er zo’n zin in en de benen hebben wel rust verdiend.

 

Dag 15:
Grein – Krems aan der Donau 82.29 km
Het begon goed vandaag, de zon was niet te sterk, een lekker windje en een lekker ritme voor de eerste 10km. Tot ik iemand inhaalde, hij later mij en uiteindelijk ik hem weer. We kwamen dus zo uiteindelijk aan de praat. Een meneer ergens in de 40 die ook aan het fietsen was. Van de oorsprong van de Donau tot zijn huis maar hij had last van zadelpijn gekregen dus had hij een verkorte route genomen. Het ging langzaam daardoor waardoor de het ritme van de eerste kilometers kwijt was, het scheelde dat ik wist waar ik ging eindigen en dus ook hoeveel tijd ik had. Het hoefde dus ook niet snel met maar een magere 16 kilometer per uur zat ik me redelijk in te houden. Doordat ik niet in het ritme was kreeg ik ook wat last van lichamelijke ongemakken, ik kreeg kramp in me kuit toen we de weg over moesten steken(bij het opstappen dus). Na 55km was ik weer alleen en had een pauze genomen. En maar goed ook want er na ging het als van ouds. Lekker ritme, geen lichamelijke ongemakken en een prachtig landschap om mij heen. Ook heb ik even een check gedaan bij Justin waar er campings zijn in Wenen morgen. Nog maar een paar daagjes rijden en dan is het fietsen alweer voorbij!

 

Dag 16:
Krems aan der Donau - Wenen 100.29km
Het was weer een erg warme dag vol met hindernissen. De hitte heb ik vandaag gemerkt dat ik daar beter mee kan omgaan. Al na 4km had ik materiaalproblemen, me band was achter lek. Ik heb hem proberen op te pompen maar ik had er een verkeerde pomp ervoor. Gelukkig stopte er mensen wiens pomp ik mocht lenen maar ik kon het lek niet vinden. Iemand zei dat er verderop een winkel was die het kon repareren dus uiteindelijk na anderhalf uur verloren te hebben kon ik weer onderweg. Ik leek werkelijk ontketend aangezien ik een groepje inhaalde dat al een uur eerder van de camping was vertrokken dan ik. Tot aan Tulln heb ik tijd ingehaald daarna leek het rustig uit te kunnen rijden naar Wenen, tot op 18km voor Wenen…Weer was me achterband lek. Ik was het zat en heb er een nieuwe band ondergezet. Maar weer was daar het pompprobleem. Bij een tankstation in het dorp heb ik me band kunnen oppompen en vervolgens kunnen zwerven door Wenen wat zo’n 2 uur heeft geduurd voordat ik bij de camping aan kwam.

 

Dag 17-18:
Wenen
Toen ik eergister van een afstandje (foto vanuit de Donau) Wenen zag, leek het wel mee te vallen met de grootte van de stad. Maar toen ik eenmaal in de stad was en midden in de chaos terecht kwam had ik meteen mijn gedachten veranderd. What a hell of a city! Uiteindelijk dus de camping gevonden met veel vraagwerk. Nu zit ik dus op een camping in Wenen wat niet op de stad lijkt. Ik zit zo ver van het centrum dat je eerst met de bus naar de metro moet ongeveer 2.5 km. En vervolgens nog een kwartier in de metro naar het centrum. Maar dat alles is het absoluut de moeite waard. De eerste dag overvalt alles je, het centrum is alleen al net zo groot als heel Valkenswaard bij elkaar met meer historie in een gebouw dan half Amerika. Je kan je rond laten leiden met verschillende opties: Lopende gids, per bus of per paard. Ik heb geen van alles gedaan en ben blind door de stad gaan lopen met een kaartje in de hand. Eerst naar de grote kathedraal natuurlijk want dat valt op en je weet zeker dat het mooi is. En of het mooi was! Zoals ik al had beschreven ‘Alles in Wenen overdondert je’. Je kijkt werkelijk je ogen uit naar de moderne winkelstraat tot de prachtigste musea.
Als je overal een foto van zou maken zou je geheugenkaart zo vol zijn. Op foto’s lijkt het misschien wel allemaal op elkaar maar toch is elk gebouw weer anders, de beelden op de gebouwen zijn echt heel mooi. En de romeinse invloed is goed te zien. Ondanks dus dat het veel op elkaar lijkt sta je toch weer bij elk gebouw stil zo mooi dat het is. Een echte toeristentrekpleister want je komt van alles tegen. Veel Fransen, Nederlandsers, Engelsen en veel scholen met kinderen. Dat wat moet dan moet denken als ik vroeger in Parijs. Het heeft minder monumenten dan Parijs maar dus ontzettend veel kerken en gebouwen. De 2e dag ben ik in het natuurhistorisch museum geweest en langs de andere kant gelopen. Via het rathaus, parlementsgebouw en de universiteit van Wenen. En nog steeds….je kijkt je ogen uit. Om morgen uit de stad te komen gaat het een hele klus worden maar nu ken ik de stad een beetje dus ik heb er wel vertrouwen in. Hopen dat het net zo mooi weer wordt als de afgelopen dagen. Het is namelijk warm met een graad of 30 en veel zon hoewel de eerste avond onweer was. En de 2e dag begon met bewolking maar ’s middags kwam de zon door en is het opnieuw lekker bruin bakken. Wenen, als je kan is het echt een aanrader!

Dag 19:
Wenen – Levél 93.51km
Ik werd wakker vanochtend om 7.15 en het regende, toen ik opnieuw wakker werd om 9.00 regende het nog stees. Toen ik alles inpakte regende het. Ik heb dus me tent en alle tassen alweer nat moeten inpakken om vervolgens me weg te zoeken door Wenen. Het heeft 20km geduurd van west naar oost, even ter vergelijking dat is van Nijmegen naar Arnhem. Toen ik Wenen uit was stopte het met regenen en om half 3 brak zelfs de zon door. En als de zon schijnt wordt het gelijk erg warm. Hoe het fietsen zelf ging na 2 dagen rust? De opstart was moeilijk want ik heb nog pijn in de benen van het vele lopen maar toen het ging, ging het ook super goed. Er was een lichte glooiing in Oostenrijk en hier in Hongarije is het helemaal vlak. Ik zit nu zo’n 160km van Boedapest af dus dat is nog 2 daagjes en dan zit het fietsen erop!

 

Dag 20:
Levél - Komárom 83.91km
Het liep vandaag niet zo. Ik had nog steeds last van het lopen 2 dagen geleden dus je kon wel stellen dat die rustdagen niet zo goed zijn gevallen. Het weer als van ouds met een temperatuur boven de 30 graden. Wel stond er een windje uit het oosten. Dat maakte het nog extra moeilijk. Ook speelt het natuurlijk mee dat ik nog 1 dag voor de boeg heb en dan is het fietsen voltooid. In Duitsland en Oostenrijk is het fietsen beter vanwege de wegen maar ook dat je weet waar je mag rijden. En dat er altijd een backup route is, hier in Hongarije heb ik dat gevoel niet. De wegen zijn bijtijds slecht en ik mag regelmatig niet op de weg rijden zonder dat er een alternatief is dus heb ik zo’n 70km illegaal gereden. Op 79km merkte ik dat er iets was met me voorwiel. Hij was niet meer stabiel en swabberde lichtelijk heen en weer. Toen ik keek was hij ook zacht geworden en dus werd het gewoon te gevaarlijk om verder te rijden dus ben ik gelopen naar Komárom en heb ik me band gemaakt. Morgen het laatste dagje!

Dag 21:

Komárom – Boedapest 93.14km
De opstart vandaag was een probleem. Het probleem ontstond eigenlijk gisteravond omdat mijn zadel los zat. Na een check bleek dat een bout in het zadel gebroken was. Dat leverde zoveel stress op dat ik ook niet goed had geslapen maar uiteindelijk had een fietsenmaker het enigszins vast gezet met een beetje improvisatie. Toen ik eenmaal had ontbeten ging het regenen als het einde van de hittegolf maar dat deerde mij niet vandaag want ik was ontketend. Met een snelheid tussen de 20 en 25 per uur vloog ik werkelijk naar Boedapest. Eenmaal in Boedapest na niet al te lekkere wegen (ook weer de illegale weg) begon het nog harder te regenen. Er stonden werkelijk rivieren over de straten. Dus ben ik mar een hotel ingedoken wat redelijk dichtbij het centrum is blijkbaar en de route naar het vliegveld is ook bekend. Dus overmorgen richting vliegveld om niet al te lang onderweg te zijn. Ik ben klaar om Boedapest te zien!

 

Dag 22:
Boedapest
Het is een drukke stad maar veel minder toeristisch dan Wenen. Het heeft me niet overweldigd wat Wenen wel deed maar het is wel een mooie en grote stad die bijna 2 miljoen inwoners heeft. Ik had ee tour ticket gekocht voor €22,- die mij toegang geeft tot 2 bussen, een boot en een wandelroute. Ik ben alleen met de bussen geweest vandaag en ik kwam erachter dat de Romeinse invloed niet groot was. Dat kwam omdat Boedapest een redelijk jonge stad is en alleen in het oude deel (Buda) de Romeinen gevestigd waren. Er zijn veel mooie gebouwen maar die liggen wel redelijk ver uit elkaar waardoor het lopend te zwaar was voor mij wellicht. Maar met de bussen was het goed te doen met Nederlandse uitleg. Het weer was ook weer goed waardoor de busritten lekker waren om in te zitten en als afsluiting van het fietsen en van deze vakantie heb ik mezelf beloond door een massage wat echt heerlijk was. Morgen een ander hotel dat dichtbij het vliegveld is.
Dag 23:
Boedapest – Boedapest airport 19.73km
Het is nog een hele klus om met de fiets uit het centrum naar het vliegveld te komen. Dan kan je afvragen waarom al een dag van te voren, dat komt omdat ik in het vorige hotel maar 2 nachten kon blijven i.p.v. 3 die ik graag wilde. Vandaar dat ik al een dag eerder naar het vliegveld ben gereden maar het was dus nog een hele klus omdat je met de fiets niet weet waar je overheen mag fietsen en dan nog met veel bepakking is het niet handig op de stoep en op de weg is ook nog hectisch. Want de weg was 4 tot 6 baans het centrum uit met veel verkeer. Dus op de stoep dan maar? Maar dat is ook gevaarlijk voor voetgangers omdat ik niet zo wendbaar ben. Dus toch maar over de weg gereden en wat ik geleerd heb uit Ierland en ook deze vakantie is dat je een beetje brutaal mag zijn op de weg. Laten zien dat je er rijdt en niet bang bent voor de snelle auto’s, natuurlijk moet je niet te brutaal zijn want de auto wint het altijd van je maar laten zien dat je wel je ruimte op de weg nodig hebt.