Tsjechië

27 april 2016 - Ostrava, Tsjechië

Łaka – Soběšovice

Op papier zou het een vlakke rit zijn, in de praktijk weet ik dat het nergens echt vlak is. Ik brandde alweer om 7 á 8 uur mijn tent uit, wat betekent ook weer een hele warme dag. Opnieuw temperaturen boven de 35 graden, de wegen waren vrij makkelijk te vinden. Ostrava is namelijk toch echt wel een van de grotere plaatsen. Er gebeurde tot aan de grens niet zo gek veel. Heel de dag, elke heuvel ben je bezig om de juiste versnelling te zoeken en nieuw ritme. Eenmaal in Tsjechië waren er zowaar fietspaden! Soms hielden ze ineens op of liepen de bosjes in, maar ze waren er wel. In Ostrava ging ik opzoek naar mijn collectors item en bij de tourist info hadden ze precies wat ik zocht. De heuvels werden steeds langer en steiler en even stond ik traditioneel ‘geparkeerd’ op een heuvel. Op Zich niet erg behalve dat het erg vervelend is, als ik maar weer kon recapituleren en zolang je kan blijven schakelen is het goed. Bij een meer aangekomen reed ik zowaar tegen een camping aan. Bij de receptie was niemand dus ik heb toch maar mijn tentje opgezet. Vervolgens een heerlijke duik genomen in het meer, wat een dag!

Soběšovice – Vychylovka

Ik was vandaag helemaal voorbereid om de bergen in te gaan. De bergen die ik al 3 dagen lang had zien liggen aan de horizon. Als ik gisteren de camping niet had gevonden moest ik een heuveltje op. Ik denk als het gistermiddag was geweest dan had ik dit heuveltje niet op gekund. Vanochtend verse benen en 500 meter lang afzien met 12% stijgingspercentage denk ik, een bordje stond er niet bij. De weg naar de grote weg liep door de heuvels en was leuk om te rijden. De grotere weg waren de heuvels langer maar minder stijl en zowaar na een prachtige afdaling vloog ik zo Slowakije binnen. Ondertussen was mijn teller kapot gegaan dus de afstand is een schatting van de navigatie. In Slowakije liep de weg het eerste deel omlaag tot aan de eerst grotere plaats, Čadca. Vanaf Čadca dacht ik dat ik een kleinere weg de bergen in zou gaan. Een kleiner weggetje is het wel en ik ben omringd door bergen maar de weg loopt langs een riviertje. Weliswaar rij ik stroomopwaarts maar stijl of echt klimmen voelt het niet. Toch ben ik stiekem al ruim 150 meter geklommen zonder dat ik er erg in heb. Vervolgens heb ik mijn tentje opgezet langs het riviertje en morgen moeten de bergen toch echt gaan komen?