Slowakije

30 april 2016 - Zvolen, Slowakije

Vychylovka – Dolny Kubin

De hoop van gisteren werd vandaag werkelijkheid. De lange aanloop van gisteren werd na 600 meter fietsen serieus klimmen. Een berg van ruim 5km. De stijgingspercentages werden niet aangegeven maar ik had wel een goed ritme te pakken. Op de top was het een echte mee trapafdaling, niet steil genoeg om te laten lopen, maar een zwaar verzet op en gewoon gaan! Het landschap verandert bij elke bocht en elke keer weer zie ik andere bergen die er eerder niet waren. De weg liep veelal omlaag, soms ging het wel even omhoog maar spannend werd het niet. Tijdens de lunch kwam ook de zon door, dus werd het weer ook nog lekker warm ook. Alleen de wind kwam van voren. Toch voelde de wind niet zo vervelend omdat de weg bijna de hele rit dalend was. Het voelde ook vandaag dat ik niet kapot te krijgen was en nog steeds niet. Het kan niet anders dan dat tot Boedapest prachtig gaat zijn.

Dolny Kubin - Zvolen

Het was vannacht een licht verontrustende nacht. Ik ben in de tent niet bang voor harde wind, regen of hagel, maar onweer op 4 tellen afstand is toch voor mij enigszins niet prettig. Na het onweer is het standaard dat om 7 uur de herrie is, waardoor ik wakker word. Ik rekende verder weer op een bergrit en hevige buien. Het bleek een soort gelijke rit te zijn als gisteren. Een berg redelijk vlak na de start en veelal langs een riviertje gereden. Echter was de berg korter en de afdaling steiler dan gisteren. Een snelheid van 57kmp/u bleek een maatstaf te zijn voor de rest van de dag. De weg naast de rivier liep omhoog (stroomopwaarts) voor ruim 25km. Het voelde niet hetzelfde als gisteren maar dat kwam dus door het vals platte omhoog. Ook de zon kwam flink door dus alle regenkleding kon opgeborgen worden. Na 45km was er weer een echte klim tot 48km. Deze afdaling was een loper. Buitenblad op de 11 (het zwaarste tandwieltje) en laten lopen tot 66,2 kmp/u! De rest van de rit was hetzelfde als gisteren, omlaag en relaxed.

Zvolen – katalinpuszta

Net als gisteren regende het vanochtend. Alleen nu moest ik tijdens de regen inpakken. Ook vandaag wilde ik net vertrekken maar de regen was gestopt, dus kon alle regenkleding weer uit. Tot mijn grote geluk was de regen ook niet teruggekeerd. De zon kwam ook niet door maar koud was het ook niet. Ik denk doordat het kwam omdat ik de snelheid er zo in had zitten. Ik was dan ook inclusief lunch om 13.00 uur bij de grens na 70km! De weg in Slowakije was makkelijk. Omlaag tot vak met soms een hobbel. Ook het landschap veranderde elke km.  Van nog de bergen ging het over naar de Ardense heuvels tot zelfs Limburgse heuvels. Tot aan Hongarije werd het steeds platter, maar toen zag ik zag bergen,  serieuze bergen. Wederom was het een onverwachte rit. Ik reed wel langs de bergen af maar dit landschap is echt te vergelijken met de Ardennen. Een rechte weg zo de heuvel op. Erg pittig en dan was het ook vandaag, de dag dat mijn ketting echt op is. Ik hoopte het in Boedapest te vervangen en het is me gelukt ook want het is nog maar 50km!