Litouwen

13 februari 2016 - Kaunas, Litouwen

Rucava – Saugos

De afstanden op de kaarten kan ik steeds beter inschatten. 80km ongeveer kan ik goed plaatsen en mijn doel lag tussen Saugos en Siluté in. De hitte houdt maar niet op, ook vandaag weer en ik merk dat mijn gezicht ver uit het gevoeligst is. Alleen mijn neus en voorhoofd hoef ik in te smeren tegenwoordig, de rest is al zo bruin dat geen zonnebrand meer nodig is! Water is één van de prioriteiten op een dag. Gelukkig kon ik vlak over de grens wter halen. De rest van de dag heb ik genoten van het Litouwse landschap en de weg.  De weg is namelijk zoveel beter dan in Letland. Ook het verkeer is drukker en dat is na de eenzaamheid in Letland wel prettig. Onderweg was mijn doe Siluté geworden en daar ik dan hopen op een camping. Het nadeel van te goed zijn, is dat de snelheid veel hoger ligt dan ik eigenlijk wil. Ook de grens tussen de vermoeidheid en afstand voel ik veel minder. Uit voorzorg en wetenschap dt ik weet waar ik de komende dagen wil en kan zijn, heb ik besloten om na Saugos te stoppen. Ja, opnieuw in de bossen. Dag 6 op rij, maar morgen is er weer een camping!

Saugos – Smalininkai

Ik wist dat ik gisteren, vandaag en morgen veel km moet maken om te zorgen dat ik in Kaunas ga komen morgen. Gisteren was all 90km+ en dat zou vandaag en morgen alleen maar meer zijn. Het weer leek ook iets koeler dan vorige dagen. Het had wat geregend ’s nachts en er stond een noorden windje. Het ging vandaag wat stroever dan gisteren. Niet dat ik pijn had, vermoeid was of het tempo en ritme on vinden, maar gisteren was het gewoon iets soepeler. Ook na het ontbijt en lunch bleef het stroefjes gaan. Tot het moment dat het na 55km ineens wat serieuze heuvels waren. Ik kon dansend op de pedalen makkelijk omhog en vanaf dat moment gingen de vervolgkilometers weer net zo soepe als gisteren. Bijna op de locatie viel weer mijn cranck eraf. Met 1 trapper dacht ik op een camping aan te komen, echter bleek het een privé museumterrein te zijn. Gelukkig mocht ik mijn tent opzetten in de achtertuin. Ook kreeg ik een kleine rondleiding gekregen en ’s middags ben ik nog even door het dorp gelopen. Prachtig dorp met veel standbeelden, memorias en kunstwerken. ’s Avonds heb ik nog even de fiets gepakt maar het cranckprobleem is groter dan ik dacht..

Smalininkai - Kaunas

Ik wist vanochtend toen ik opstond 2 dingen: 1: het wordt een dag boven de 100km en 2: het cranckprobleem moest snel worden opgelost. In Jurbarkas 10km verderop was er een fietsenmaker, maarja om 13km met anderhalve pedaal te fietsen is niet handig. De fietsenmaker kreeg het opgelost en ik kon vanaf toen de dag zorgeloos beginnen. Ook de post, collectorsitem en drinken heb ik allemaal kunnen halen. Alles is in 1! Al sne merkte ik dat de dag nog lastiger werd want de wind was tegen. Heel de dag heb ik geploeterd tegen de wind in. Wel was de omgeving fantastisch, af en toe zag ik bordjes met 6%, 4%, 8% naar de dorpjes. Om te lunchen koos ik voor een echte test: 12%. Normaal gesproken kan ik 12% steiging wel aan en normaal gesproken kan ik wel goed over kasseien rijden, maar een combinatie was even te veel. Het stukje daarna van 8% ging wel soepel. De stad Kaunas kwam steeds dichterbij. Het landschap was golvend met valsplat en soms een echt heuveltje. Tot aan de laatste 30km was het goed te doen, daarna kwam de eerste echte test van 6% en een paar 100 meter lang. Deze weerd de resterende afstand naadloos opgevuld met serieuze korte klimmetjes. Eind goed, al goed: ik zit na 7 dagen in Kaunas voor de rustdag.

Kaunas

Na 7 dagen fietsen was de rustdag van harte welkom. Ik werd helaas al om 9.00 uur de tent uitgebrand. Omdat ik al mijn souvenir heb, hoefde ik vandaag niet veel te doen behalve de was. Het bleek een test en geïmproviseerd met wat ik had bedacht. Echt schoon wordt de kleding niet, het gaat er voor mij om dat de vieze lucht uit de kleren was. Een vuilniszak, wasmiddel, een hete douche en maar kneden en ronddraaien in de zak. De kleren lagen te drogen toen ik de stad in was gegaan. Wat op viel in de stad? Heel veel koppels die gingen trouwen. Verder was het echt heel rustig, het leek wel op een zondag zo rustig was het. Ook de stad zelf was ronduit saai te noemen. Er zat geen sfeer en ook veel hoogtepunten waren er niet. Toen ik terugkwam heb ik mijn kleurtje nog even bijgewerkt en ’s avonds naar een megawinkelcentrum gegaan om te eten. En mega was het! Buiten het feit dat er veel winkels zijn, zijn er ook veel eetgelegenheden, een bioscoop, een bowlingbaan en een van de grootste indooraquariums van Europa. 10 Meter hoog maar liefst. Vanavond ga ik nogmaals de stad in om te kijken of er iets veranderd is.

Kaunas 2

Ik was gisteravond op weg naar de stad, helaas ben ik daar nooit aangekomen. Opnieuw was mijn cranck eraf gevallen. E zit dus echt iets niet goed, doordat het probleem niet verholpen is in Jurbarkas heb ik ook een hele slechte nacht gehad. De zorgen waren zo groot dat ik de slaap niet kon vatten. Met veel moeite heb ik tot uiterlijk 8.00 uur geslapen. Hoofddoel was dus vandaag om in de stad te blijven en fietsenmakers zoeken. Tot mijn grote opluchting heb ik 2 nieuwe bouten kunnen halen bij de bouwmarkt en heb ik 5 tot 6 fietsenmakers gevonden in de stad. Ook heb ik een groot deel van de stad kunnen zien want veel energie wilde ik niet in de snelheid van het fietsen stoppen. Omdat ik de rest van de dag door moest komen, ben ik naar het megawinkelcentrum gegaan en besloot ik naar de minions te gaan in het Litouws. Tijdens het wachten wat muziek geluisterd en wat ik al eerder schreef: de emoties worden steeds heftiger. Ik heb in een vol winkelcentrum gehuild door een liedje van Maaike Ouboter. Het heeft me ruim een half uur gekost om er weer bovenop te komen. De minions helpen daar zeker bij want het blijft gewoon een geniale film. ’s Avonds ga ik het nogmaals proberen om de stad te bereiken.

Kaunas – Azuolu Buda

Kaunas is ’s avonds een stuk sfeervoller dan dat het overdag is. Desondanks was ik toch vroeg naar bed gegaan. Ik heb in ieder geval een stuk beter geslapen dan gisteren. Het was dan ook rustig aan doen om te zorgen dat ik niet voor de openingstijd van de fietsenmaker aan kwam. Ik kn de fiets en bagage achter laten en dan zou k dezelfde dag opgebeld worden. Om 13.00 uur hoorde ik nog niets dus besloot ik even binnen te lopen. Om 14.00 uur kwam een jongen naar buiten lopen waar ik in de zon lag. Hij had de uitleg gegeven die ik zelf ook al had geconstateerd: de crnackbreedte is groter dan de buis waar de cranck opzit. De rest van de middag heb ik met hem gepraat terwijl hij bezig was om een hele nieuwe cranckset erop te zetten. Ook heeft hij meteen de versnellingen gefinetuned en de remmen nagekeken. Echt super tof van hem! Om 16.00 was mijn enige doel o uit de stad te komen. Veel vrachtwagens en een stevige wind in de rug heeft mij moeiteloos 40km buiten Kaunas gebracht in de bossen bij Azuolu Buda. Zonder luxe, geen wifi, geen elektriciteit, weinig water. Op zulke momenten merk je hoe snel luxe toch weer went en dat is juist waar ik niet meer goed tegenkan. Ik heb dus weer ontzettend genoten om te wildkamperen.

Azuolu Buda – Suwałki

Vandaag is het voor het eerst geweest dat ik voorbij mijn streeftijd van 9.00 uur heb geslapen. Achteraf maar goed ook bleek na 2km want een tractor die met ruim 30kmp/u reed mij voorbij. Even aanzetten en verder is het inrijden met ruim 30 tot 35 kmp/u tot in Marijampole. De eerste 23km ging dan ook met een gemiddelde snelheid van 28,5 kmp/u! Verder wist ik dat ik in Polen ging eindigen en na 57km was het dan ook zo ver, de Poolse grens! Het geeft altijd weer een apart en voldaan gevoel als je de grens passeert. Ook het landschap was vandaag anders dan het binnenland. Heuvels maar wel heel goed te doen. Ook geeft het heuvellandschap mij een gevoel van vertrouwen. Ik ben gewoon simpelweg op mijn best (op de 1e dag na) in het heuvellandschap. Qua weer veranderde er weinig vergeleken met afgelopen dagen en weken. Een redelijke wind uit het oosten en een strak blauwe lucht. De temperatuur is aangenamer geworden afgelopen dagen en dus ook beter te doen om heel de dag in de zon te rijden. Over een paar dagen ben ik in Warschau!