Taitung

27 augustus 2013 - Taitung, Taiwan

Taitung                                                                                                                                              62km

De nachtrust was verstoord, waarom is mij onduidelijk maar om 4 uur ’s nachts was ik wakker geworden en pas rond 6 uur viel ik weer in slaap. Tot er ge ren en geroep van kinderen waren op de gong rond 9 uur. Hoewel het al 9 uur was, was het nog steeds donker op mijn kamer. Ik had geen zonlicht door het raampje wat ik had omdat ik tegen een ander gebouw aan keek, waar nauwelijks zonlicht tussen kwam. Het scheelde wel dat mij al dat was verteld toen ik dit hotel boekte, net als dat het geluidsgevoelig is. Toen ik wakker was geworden was ik ook maar gelijk opgestaan en opzoek gegaan naar een ontbijt. Het was ook wel even spannend toen ik de deur uitliep van het hotel want mijn fiets stond niet op dezelfde plaats als dat ik hem achter gelaten. Het bleek zo te zijn dat de mevrouw achter de balie mijn fiets in de lobby had gezet in plaats van buiten. Maar gelukkig snel dus me fiets terug gevonden.

Op de weg richting mijn ontbijt reed ik langs een bord waarop Liyu mountain stond aangegeven als toeristische attractie. Dit was mij niet verteld tijdens de informatie die ik gister had gehad. Ik ben daar meteen naar toe gegaan voor het ontbijt, het bleek geen grote berg te zijn en vooral veel trappen. Eerst ben ik naar een tempel gelopen op de berg, er was ook een uitkijktoren maar die was helaas dicht. Het maakt niet uit in welke tempel je komt, alle tempels zijn ze even indrukwekkend. Vervolgens ben ik trappen verder omhoog gelopen naar het hoogste punt van de berg. Vanuit dat punt had ik een fantastisch uizicht over de stad, zee en een eilandje vlakbij. En aan de andere kant moest ik een klein stukje naar beneden om langs de takken af te kijken over een andere stad of dorp. Liyu mountain is echt een plek die je gezien moet hebben in Taitung!

Na Liyu mountain ben ik naar beneden gegaan en moest ik even zoeken naar de fietsroute door de stad. Dit fietspad heb ik gelukkig snel gevonden! De route was duidelijk aangegeven doormiddel van 2 licht blauwe lijnen welke door heel de stad gingen en in de omgeving. Soms stonden er borden om te laten zien waar ik was. Zeer goed aangegeven dus! Bovendien kwam ik ook op plaatsen waar ik anders nooit zou komen en uberhaupt zou weten waar deze plaatsen lagen. Zo ben ik langs een hele mooie oude waterrat gereden, langs een riviertje en door een mooi bos en langs de zee. In totaal was deze route 23 km. De route kwam bijna letterlijk voor de deur van het hotel waar ik zat dus ben ik afgeslagen en mijn hotel in gegaan.

In me kamer heb ik even gezeten en gekeken waar ik heen zou gaan. Ik kwam uit bij Shanshuan beach. Toen ben ik aangereden en had ik het gevoel dat ik te ver was gereden. Achteraf bleek dat ik nog een stukje door had moeten rijden om bij het strandje aan te komen. Toch ben ik daarvoor afgestapt en heb ook weer op een stukje strand gezeten. Ik ben niet in de zee gegaan maar heb alleen maar genoten van de rust en de zee. Het was weer een kiezelstrand zoals zovaak hier in Taiwan, ik schrok op een moment toen ik iets naast mij zag bewegen. Het bleek een schelpdiertje te zijn. Toen ik goed ging kijken op het strand bleken er redelijk wat schelpdiertjes rond te lopen, een paar grotere en een aantal kleintjes. Na enige tijd gezeten ben ik weer op de fiets gestapt richting het hotel. In het hotel heb ik anderhalf uur liggen slapen. Na het slapen ben ik opzoek gegaan naar eten en daarna naar een nightmarket.

Dat was al snel gevonden want op de nightmarket was het eerste kraampje wat ik tegenkwam raak. Gelijk kon ik wat eten, daarna ben ik over de markt gelopen maar het leek meer op een soort kermis. Met daarin een schietkraampje, basketbalgooien, vissen , ballen gooien en heel veel eten en drankkraampjes. Bij sommige activiteiten heb ik wat langer stil gestaan en op het einde ben ik via de andere weghelft terug gelopen naar me fiets.

Na de kermis wilde ik naar een cty hall maar dat kon ik niet vinden, wel kwam ik een minijeugdconcert tegen. Ik denk dat dit nog wel leuker was dan de city hall. Het concert bevond zich onder een gebouw met een klein podium en een paar jongens en meisjes die met violen,gitaren en fluiten. De zaal stond vol met kleine stoeltjes waar alle familieleden zaten. Helaas kon ik niet verstaan wat zij zongen en tussendoor zeiden maar dat hoeft ook niet per se om de muziek leuk te vinden die zij spelen.

Omdat het voor mij aan de late kant werd, ben ik weer terug gegaan, mijn fiets niet voor de ingang gezet zodat ik hem op de plaats zou terug vinden waar ik hem achter heb gelaten.

1. Petra Mobers:
    27 augustus 2013
    stefan ik vind jou reisverhaal heel erg mooi zo zie ik wat je allemaal meemaakt geweldig ik kijk weer uit naar het volgende verhaal groetje van je oma