Hualien - Taitung

16 augustus 2013 - Taitung, Taiwan

Hualien – Taitung

Gisteravond had ik de oude vrouw nog even gezien en hadden even gesproken wanneer ik weg ging omdat ze op die tijd dan ook de sleutel op kwam halen. Zo gezegd en zo gedaan had ik om 10 uur als afgesproken mijn spullen uit de kamer gehaald om ze naar beneden te brengen. Eerst wilde ik mijn fiets naar beneden brengen, de lift is klein en je hebt een zendertje nodig die aan de sleutel hangt om de lift te activeren. De fiets moet alleen een wheelie maken anders past de fiets er niet in. De afgelopen dagen was het allemaal goed gegaan want de fiets stond op me kamer, alleen deze keer ging het niet goed. Ik kreeg me fiets niet goed gewheelied en de deuren gingen al dicht. Ik wilde de deuren tegen houden en de fiets op zijn achterwiel zetten en toen…..ik liet de sleutel vallen in het gat van de liftdeuren. Ik was even in panier en probeerde te kijken waar de sleutel lag, maar ik kon niets zien. Toen kwam de vrouw de sleutel ophalen dus ik heb uitgelegd wat er was gebeurd. Ze stelde mij gerust dat het niet erg was en dat ze de sleutel er wel uit zou krijgen. E wilde daarna wat foto’s maken van mij in de kamer voor reclame op haar website, toen snapte ik ook waarom ze mij aansprak op het station om te slapen. Haar website deed het dus niet. Ook wilde zij wat tips om haar kamer nog beter te maken. Na mijn tips heeft ze mij geholpen met de fiets en bagage naar beneden te brengen en ben ik aangereden om te ontbijten op weg naar het station.

Op het station mijn kaartjes gekocht en naar het perron gelopen. In de trein bleek er een aparte wagon te zijn voor fietsen en andere grote spullen, in eerste instantie wist ik dat niet maar een conducteur was met mij meegelopen naar de juiste wagon. In het begin wilde ik ook mijn fiets met al zijn bagage door de gewone deur frommele maar er bleek een grote ingang te zijn waar de fiets makkelijk doorheen kon. De treinreis zelf duurde 2.5 uur, helaas kon ik niet veel genieten van het uitzicht want het was behoorlijk bewolkt en het regende een beetje.

In taitung aangekomen zocht ik het centrum want de grootste kans op een slaapplaats is in het centrum. Nu is Taitung volgens mij de enige plaats waar je niet bij het centrum zit als je op het centraal station staat, sterker nog…je ziet de stad niet eens liggen! Dus ik ben maar een kant opgereden, blijkbaar was het de verkeerde kant want toen ik een bord tegenkwam bleek de stad de andere kant op te zijn. Het centrum bleek nog verder weg te liggen dan dat ik al dacht, en toen ik dacht in het centrum of erbij in de buurt te zijn, kon ik geen hotel vinden. Ik heb het toen gevraagd aan mensen en er bleek een hotel tegenover te liggen. Ik vroeg aan de mevrouw achter de balie of ik daar kon blijven slapen maar de mevrouw achter de balie sprak geen Engels. Ik kreeg toen een mevrouw aan de telefoon die wel Engels sprak en ze vertelde me dat de kosten voor 2 achten $3,700 zouden zijn. Dat vond ik te veel boven mijn budget zitten en heb dat ook aangegeven. Ze bracht een bod uit van $3,200 maar het was gewoon te duur.

Ik ben vervolgens met de mevrouw meegelopen naar een kantoortje er naast om te kijken of er andere hotels waren die wel beetje in mijn budget van $1000 per nacht waren. Ze had vrij snel een hotel gevonden voor $1800 voor 2 nachten. Perfect dus! Ze legde uit hoe ik moest rijden en toen ik vroeg aan iemand waar het hotel was, bleek ik er al voorbij gereden te zijn. In het hotel zelf hoefde ik alleen een briefje in te vullen met mijn naam en betalen. De rest was al gedaan door de andere mevrouw achter een balie. Na de betaling kreeg ik een sleutel mee maar dat bleek een verkeerde sleutel te zijn.

Na het settelen in de kamer ben ik terug gerede naar het visitor center bij het station. Ik heb daar wat informatie gekregen over wat er zoal te doen is hier in de omgeving. Dat bleek helaas was tegen te vallen. Er is een fietsroute door en  vlakbij de stad, ee mooi park en een bergje (wat zij niet genoemd had) en dat was het zo’n beetje.

’s Avonds ben ik rond gaan lopen in de stad op zoek naar wat mooie tempels. In het begin kon ik niks vinden, ik zag een bewaker staan en had al ingeschat dat hij geen Engels sprak, dus ik liet een foto zien van een tempel waar ik graag heen wilde. Hij vertelde dat ik rechtdoor moest en opgegeven moment linksaf, maar waar ik linksaf moest? Dat weet ik niet…En op het moment dat het beetje hopeloos leek, kwam ik zowaar een grote mooie tempel tegen. Ik ben door de tempel gelopen en zag een mevrouw bidden en de beelden eren. Dus ik heb dat ook even gedaan (bidden niet maar wel buigingen maken). Toen ik terug wilde lopen naar het hotel ben ik nog 3 tempels tegen gekomen en ook weer allemaal even bekeken. Via de gevangenis die midden in de stad staat, heb ik me weg vervolgd naar mijn hotel.